פרטי המטוס:
דגם: Do-27A-1
יצרן: דורנייר, מפעל אוברפאפנהופן, מינכן, גרמניה
מספר יצרן: 475
שנת יצור:
תולדות המטוס:
הופעל בצבא גרמניה תחת הקוד KD+133 ולאחר מכן EA+387 ולבסוף 57+44.
בספטמבר 1970 נמכר לבעלים פרטי והוקצה לו בגרמניה סימן הרישום האזרחי D-EERJ. נמכר לחיל האויר הישראלי דרך חברת מטרופולטן איירמוטיב שמשרדה היה בלוקסמבורג. חברה זו היתה למעשה זרוע של סוכנות הביון האמריקאית (CIA), והיא סייעה למשרד הביטחון לרכוש מטוסים מגרמניה תחת סימני זיהוי אחרים כדי להסוות את מוצאם. המטוס נרשם על שמה של החברה ב-24 בנובמבר 1970 תחת סימן הרישוי האזרחי האמריקאי N9456 (שבוטל ב-18 ביולי 1972).
הגיע ארצה והופעל ע”י טייסת 100 למשימות קישור,סיור וטיווח ארטילרי, וגם סופח לבית הספר לטיסה בחצרים למטרת אימון חניכי קורס מתקדם קלים. יצא משירות עם סגירת מערך מטוסי הדרור בחיל האויר בשנת 1981.
נמכר לחברת איירו אינטרנשיונל מהעיר בליין במדינת וושינגטון בארה”ב בבעלות האנס גרונוולד יחד עם עוד חמישה עשר מטוסים דרך מתווך ששמו בלומקוויסט. נרשם במנהל התעופה הפדרלי ע”ש החברה תחת אות קריאה N778AX בדצמבר 83.
גרונוולד התכוון להסב את כל המטוסים לתצורת הדגם Do-27Q-5 ,ואז לבצע במטוסים שינויים מינוריים כדי להתאימם להגדר הדגם האמריקאי 8A1N,ואז להסב אותם לדגם האזרחי Do-27Q-6 ולהשיג להם תעודת כושר טיסה בקטגוריה רגילה.
הוא הביא מגרמניה מבקרי איכות מחברת דורניר,יצרנית המטוס, כדי שיבדקו את המטוסים ויאשרו שהם זהים לשרטוטי היצרן,לא משנה מאיזה תת דגם היו.לצערו,המבקרים הגרמנים מצאו שבכל המטוסים פחות או יותר בוצעו שינויים ע”י ח”א הישראלי,והם לא היו זהים לשרטוטים מנקודת מבט של “קונפיגורציה”.לרבים מהמטוסים,למשל היתה מורכבת כנף לא מתאימה (פרופילי אלומיניום בצורת האות האנגלית L המורכבים על קורת הכנף היו בעובי 4 מ”מ במקום 6 מ”מ).בנוסף,ח”א הישראלי קדח חורים בכנף,כולל בפרופילים, הללו לשם העברת כבלים של אנטנות הרדיו ועוד.
כתוצאה מכך סירבה חברת דורניר לאשר שהמטוסים זהים לשרטוטיה.
גרונוולד רכש עוד לפני כן לוחיות יצרן ריקות מדורניר,כתב עליהן שדגם המטוס הוא Q-5 או Q-6 האזרחי, והחליף אותן בלוחיות היצרן המקוריות שהיו במטוסים.במקור נבנו רק 2 מטוסים מהדגם האזרחי Q-6 ושניהם הושמדו לפני שנים רבות.גרונוולד מכר מטוסים רבים עם הלוחיות המזויפות שלו וגרם לבעלים החדשים להאמין שהם יכולים להשיג תעודת כושר טיסה בקטגוריה נורמלית.
רשות התעופה הפדרלית האמריקאית עלתה על הזיוף וגרונוולד כמעט נעצר,אך הצליח לעבור את הגבול לקנדה.
תעודת כושר טיסה הוצאה למטוס ב-6 במאי 1987, וסימן הרישום האמריקאי בוטל רק ב-14 בפברואר 2013 כשהמטוס נמכר “לתצוגה”.