תאונת מוסקיטו 2134

פרטי המטוס

דגם: מוסקיטו FB.MK.VI

יצרן: דה הוילנד, בריטניה

מספר ח”א המלכותי: RF828

מקור: אנציקלופדיה יפעת

תיאור האירוע:

ב-18 ביולי 1955 בשעה 01:15, המריאה שלישיית מטוסי מוסקיטו של טייסת 109 מחצור לאימון לילי במבנה, במסגרת קורס העברה מס’ 9.

מוסקיטו ק.2134 היה מס’ 2 במבנה. הטייס היה סג”מ הלל אלרואי והנווט סג”מ רחמים מלמד, שזו לו היתה הטיסה השלישית באותו לילה.

תוך כדי המראה, החל המטוס לסטות שמאלה. הטייס הוסיף כח למנוע שמאל ולאחר מכן הפעיל מעצור ימין, אך המטוס המשיך בסטייה, ירד משפת המסלול ופגע עם הגלגל השמאלי בעמוד שהיה ליד מנורת המסלול החמישית, המשיך ופגע בשישית ואז נקרע מגן הבוץ של הגלגל השמאלי ועף 20 מטר. המטוס ניתק והמריא.

לאחר ההמראה בדק הטייס את נורות מצב הגלגלים בלוח המכשירים, שניהם היו ירוקים, הפעיל את בוחר כני נסע למצב מעלה ונורות מצב הגלגלים אלו הראו שמאל ירוק וימין אדום. הוא ניסה להעלות את כני הנסע כמה פעמים ומשלא הצליח החליט להמשיך לטוס עם גלגלים מורדים וכיוון את המדפים בהתאם.

הטייס החליט לחזור לנחיתה. ניסה לדווח למוביל ולבקר אך ללא הצלחה, ורק כשהיה במרחק 2 מייל מהבסיס הצליח לתקשר עם מגדל הפיקוח.

בדרך הסתכל לטייס לכיוון כן הנסע השמאלי וראה אותו חצי מורם. הוא הפעיל את בוחר החירום בניסיון להוריד את כן הנסע ללא הצלחה. בבואו לבסיס ביצע מעבר ליד המגדל ואנשיו הפעילו זרקור ובדקו את מצב כני הנסע, ואז המפקד התורן הורה לטייס לנחות נחיתת גחון בצד ימין של מסלול 29.

נחיתת הגחון בוצעה בשעה 02:30. המטוס פגע בקרקע כ-270 מטר משפת המסלול, נגרר כ-100 מטר, פנה 135 מעלות שמאלה, פגע ושבר את מנורת המסלול הרביעית מצד ימין ונעצר. הצוות נחלץ בשלום.

בזמן התאונה היו למטוס 261:00 שעות טיסה ו-249:00 שעות טיסה מאז הביקורת הזעירה האחרונה. המטוס נגרע ממצבת החיל וחלקיו הועברו להנצלה.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x