פרטי המטוס:
דגם: PA.11
יצרן: פייפר, ארה”ב
מספר יצרן:
תיאור האירוע:
הערה: זו לא היתה בדיוק תאונה, אלא פגיעה של המטוס מכדור שנורה מהקרקע.
(מעדותו של הטייס בפני וועדת החקירה):
“ביום ראשון, 3.12.50, קיבלתי הוראה מקצין מבצעים מחוז הנגב, לטוס לאילת ולהעביר דאר. המראתי בשעה 12:30 בכיוון לאילת ונחתתי באילת בשעה 14:15. מלאתי את תפקידי וקיבלתי דאר חוזר. המראתי בשעה 16:00 בכיוון באר שבע. טסתי עד לג’יראפי בערבה. (הערת המערכת: כיום נחל פארן) מבחינת ביטחון טיסה, במשך כל הטיסה טסתי בגובה 3,000 רגל בערך. מביר מליחה (הערת המערכת: כיום באר מנוחה) פניתי בקו ישר בכיוון לבאר שבע. בשעה 18:15, בהיותי מעל נ.צ.140035, שמעתי קול נפץ ונקישה בתוך תא הטייס. הבחנתי מייד שהכבל המחבר את המאזנים נותק. הכבל המחבר את המאזנים והעובר בין הכנפיים בתוך תא הטייס, שקע מייד, והבינותי שנותק בכנף שמאל. הסתכלתי לצדדים וראיתי שהכבלים המאזנים בשתי הכנפיים רפויים. מיד לאחר זאת חיפשתי שדה לנחיתה, ותוך כדי כך ניסיתי לברר את סיבת המקרה. הבחנתי בכנף שמאל בין ברז הבנזין שבתחתית מיכל הדלק לבין שפת ההתקפה, בחור שנראה כחור של כדור רובה. תוך כדי כך חיפשתי על הקרקע מי היורה והבחנתי בגמלים מפוזרים שעליהם אוכפים אדומים. אחר כך הבחנתי במספר ערבים מפוזרים בשכיבה על הקרקע. הנוסע הודיעני שהבחין ביד אחד הערבים רובה. בינתיים הודיע לי הנוסע שבנזין נוזל מברז הבנזין שבכנף. אמנם ראיתי לאחר הודעתו, שהדלק נוזל מן הברז ומטפטף משפת הזרימה. לאחר שלוש דקות טיסה הרגשתי שיש ביכולתי לשלוט במטוס, והחלטתי לאסוף גובה עד כמה שאפשר ולחזור לבסיס באר שבע. נחתתי בבאר שבע בשעה 16:45. הטייס: סגן מיכאל חלמיש, הסייר סמל ישראל אומרי. |