מתוך “תיק לכתב” מטקס פתיחת בסיס נבטים המחודש, אוגוסט 2008
ב-15 במאי 1963 הוקם בלוד גף שהיה כפוף לבסיס תל-נוף. הגף הוקם לביצוע משימות תובלה, הנחתה, סיור וביצוע משימות מיוחדות וכלל חמישה מטוסי סטרטוקרוזר מדגם אזרחי שנרכשו בארה”ב וזוג מטוסי דקוטה שהועברו אליו מטייסת הפילים.
ב-1 ביולי 1964 הפך הגף לטייסת הבינלאומית שעיקר משימותיה של הטייסת היו טיסות לחו”ל, בעיקר לאפריקה.
במחצית השנייה של שנות ה-60 נרכשו ארבעה מספר מטוסי תובלה מיושנים מדגם “סטרטופרייטר” שהוצאו משירות חיל האוויר האמריקני וכן סטרטוקרוזרים נוספים בעלי יכולת תדלוק אווירי. המטוסים כונו בח”א “ענק”
במהלך מלחמת ששת הימים הפעילה הטייסת לצד מטוסיה גם מטוסי דקוטה של חיל האוויר הצרפתי,במלחמה עצמה ביצעו מטוסי “הענק” משימה בלתי שגרתית של הצנחת חביות דלק ומיכלי מים לכוחות השריון בסיני. משימותיה כללו: ממסר קשר, הצנחות ותובלות.
בספטמבר 1971 הופל מטןס “ענק” של הטייסת, שהיה בגיחת צילום מעל סיני כתוצאה מפגיעת טיל .2-SA. שבעה מתוך שמונה אנשי הצוות נספו.
עם פתיחת מלחמת יום הכיפורים נזקק חיל-האויר בדחיפות למטוסי תובלה גדולים לצורך הטסת חיילים אל ומן חזית הלחימה וכן הטסת ציוד ואספקה מחו”ל, כדי לענות על הצורך,גייס החייל זוג מטוסי בואינג 707 שנמצאו בשלבי השיפוץ האחרונים בתעשיה האוירית. במהלך המלחמה ביצעה הטייסת גיחות תובלת ציוד וכוח אדם, פינוי נפגעים, לוחמה אלקטרונית וממסר.
ב-4 בנובמבר 1973 נקלט מטוס הראם הראשון בטייסת. במהלך שנת 1974 קלטה הטייסת ארבעה מטוסים נוספים. עם תחילת הפעלתו של הראם בחיל האויר התעורר הצורך לרכוש מטוסים נוספים מסוגן, משום שכושר נשיאתו הרב, מהירותו הגבוהה וזמן השהייה הארוך שלו באוויר, הפכו את המטוס לאידאלי למילוי מגוון רחב של משימות צבאיות.
ב-4 ביילי ב1976 השתתפו שני מטוסי ראם מהטייסת במבצע לחילוץ בני הערובה הישראליים מאנטבה שבאוגנדה, שנחטפו בטיסת מטוס “אייר פראנס”.
בעקבות הפיגוע במלון “סבוי” בשנת 1975 הובן כי אין ברשות צה”ל אמצעים כדי לענות על הדרישות למניעת חדירת מחבלים מכיוון הים. המענה לכך נמצא באמצעות סיור ימי מן האוויר- כתוצאה מכך הוקם גף בטייסת שכלל מטוסי “סי סקאן”, מטוסי סיור ימי. המטוס פותח ממטוס המנהלים “ווסטווינד 1123” והוא מצויד במכ”מ ובמערכת לגילוי מגנטי.
משנת 1978 ואילך החלו הראמים של הטייסת למלא משימה “ייצוגית טקסית”- תובלת אר”מים לחו”ל. בנוסף השתתפה הטייסת בסיוע הומניטרי לנפגעי רעידות אדמה במקסיקו ובארמניה.
במאי 1991 לקחה הטייסת חלק במבצע העלאת יהדות אתיופיה- ששה מטוסי ראם מהטייסת ביצעו 12 גיחות בשני סבבים והביאו 5,600 עולים.
בעקבות פיצוץ בנין הקהילה היהודית בבואנוס איירס, הטיס ראם מהטייסת צוות סיוע ו-20 טון של מטען ציוד והצלה, לסיוע. בנוסף הטיס ראם מהטייסת ציוד ותרופות לסיוע לפליטים מוסלמים בבוסניה במהלך מלחמת האזרחים ביוגוסלביה.
הערת המערכת:
הטייסת משמשת כטייסת תידלוק ומפעילה מטוסי ראם שהוכשרו לתידלוק באויר.
בפברואר 2010 שונה שם הטייסת ל”טייסת ענקי המדבר”