נשר 09

פרטי המטוס:

דגם: נשר

יצרן: התעשיה האווירית, ישראל

מספר יצרן: S-10

תולדות המטוס

המטוס נקלט בטייסת 101 ב-22 בפברואר 1972 והופעל במלחמת יום הכיפורים ע”י טייסיה וטייסי טייסת 101. לאחר המלחמה שונה מספר הזנב ל-509.

באמצע שנת 1976 במהלך טיסת אימונים, בעת פריסת טייסת 113 לרפידים נקרעה למטוס תושבת מנוע כתוצאה מתמרון חריף בגובה נמוך.

המטוס הוטס ע”י מפקד הטייסת דאז סא”ל אילן גונן מרפידים ישירות לתעשייה האווירית שם שהה כשנה. הנזק שנגרם לתושבת המנוע היה כה חמור שהיה צורך להחליף חציץ במטוס.

לבסוף הוחלט על תיקון החציץ והותר למטוס בהיתר מיוחד לטוס עד ל-1,250 שעות טיסה ואז המטוס היה אמור להיות מושבת או לחילופין יוחלף החציץ. המטוס הגיע לטייסת 253 באיתם בסוף שנת 1976.

הפלות ידועות:

למטוס 5.5 הפלות.

ב-18 באוקטובר 1973 הפיל גדעון לבני מיג 21 מצרי בתותחים, מיג 17 מצרי בטיל שפריר ומיג 21 נוסף בתותחים משותף עם טייס אחר בקרב אויר מעל דוור סואר

ב-19 באוקטובר 1973 הפיל גדעון לבני סוחוי 20 מצרי בתותחים

ב-22 באוקטובר 1973 הפיל שלמה לוי מיג 21 סורי בתותחים ומיג נוסף בטיל ‘שפריר 2’

המטוס יצא משירות בשנת 1978 ונמכר לחיל האויר של ארגנטינה. הוא הועבר לתעשיה האווירית לביצוע ביקורת ולאחר מכן הועבר לארגנטינה באוניה כשהוא עטוף בקוקון על מנת להגן עליו מנזקי ההובלה בים. הגיע לארגנטינה ב-2 בנובמבר 1978, נכנס לשירות ח”א הארגנטינאי תחת הכינוי “Dagger” וקיבל את מספר הזנב C-409.

הופל במלחמת פוקלנד ב-24 במאי 1982 ליד הכניסה לנהר טיל באי פוקלנד ע”י טיל סיידווינדר ששוגר ממטוס סי הרייר מס’ זנב ZA-193 מטייסת 800 של חיל הים הבריטי, שהיה חלק ממבנה שהיה בפטרול ירוט באיזור. טייס הדאגר הקטור לונה, נטש בהצלחה.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *