פרטי המטוס
דגם: F-4E-44-MC פנטום
טיפוס: מטוס קרב
יצרן: מקדוננל-דגלס, ארה”ב
מספר יצרן: 4213
מספר חא”א: 69-7569

תולדות המטוס
הוזמן במסגרת עיסקת Peace Echo III. ביצע את טיסת הבכורה ב-11 בפברואר 1971, והמריא ארצה במסגרת מבצע ההעברה “תרכיב 21” ב-22 במרץ 1971. נחת בבסיס חצור ב-27 במרץ והוצב בטייסת 201 בבסיס תחת מספר זנב 648. בתאריך 19 באפריל 1971 בנחיתה התפוצץ גלגל שמאל. המטוס סטה שמאלה, ירד מהמסלול והתהפך. טייסו, דני שקי שהיה בקורס הסבה לקורנס, ומפקד הטייסת רן פקר שישב במושב הנווט, חולצו בשלום והמטוס נשלח לתיקון. לאחר מכן השתתף במלחמת יום הכיפורים.

סיפר אל”מ (דימ’) נתן סגל:
הגעתי למטוס ההפוך זמן קצר לאחר התאונה . אינני זוכר איך סיווגו את סיבת התאונה, אבל הדעה היתה שזאת תאונה אישית , טייס ואולי המדריך ( רן פקר ) שהיה חדש בטיסת עם מעט מאוד נסיון על הקורנס. שקי זחל החוצה מייד אחרי ההתהפכות, ורן נלכד בתא האחורי , כשהמנועים עדיין עובדים, ודלק ממיכל שניזוק מטפטף עליו . במזל לא פרצה דליקה . מכונאי שהגיע לחלץ נשאב למנוע ונהרג. המטוס התהפך לאחר שפגע לאחר הירידה מהמסלול בכסוי בכסוי בטון של מערכת הניקוז של המסלול. לימים התגלה שטיפול פסול ביחידת המעצור של הקורנס (החלפת דיסקים ברמת הטייסת במקום בבית המלאכה) יכול לגרום לתפיסת המעצור ופיצוץ הגלגל. אירוע דומה אירע בכנף 1, במקרה הנ”ל רק הגלגל התפוצץ ללא נזקים נוספים. הלקח נלמד, וכל החלפת יחידת המעצור נעשתה עם יחידה “חדשה” שנבדקה בבית מלכה לאביזרים. ממה שידוע לי , היה זה אירוע שלא חזר על עצמו בכל תקופת הקורנס. הפיכתו לאחר האירוע היתה פעולה מורכבת שנמשכה לא מעט זמן ולמדנו ממנה לקחים חשובים. למזלנו זה לא קרה יותר. |
לאחר המלחמה שונה מספרו ל-148 והוא הועבר לטייסת 119 בבסיס תל נוף. לאחר מכן והועבר לטייסת 107.יצא משירות כשהטייסת נסגרה והועבר לאחסנה במוזיאון חיל האויר. כנראה שנגרט.

בתא הקדמי ישב הטייס דני שקי ובתא האחורי רן פקר.
דני שקי היה אז בהסבה לקורנס.
גם מכונאי שרץ לעזור נשאב למנוע שעדיין עבד.
דני שקי הוא היום תת אלוף במילואים ועדיין תורם כאיש מילואים לחיל האויר ולמדינה .
במלחמת כיפור זכה בצל”ש על הפלת 3 מטוסי אויב בהמריאו מבסיס שארם.
הגעתי למטוס ההפוך זמן קצר לאחר התעונה . אינני זוכר איך סיווגו את סיבת התעונה, אבל הדיעה היתה שזאת תעונה אישית , טייס ואולי המדריך ( רן פקר ) שהיה חדש בטיסת עם מאט מאוד נסיון על הקורנס. שקי זחל החוצה מייד אחרי ההתפחות, ורן נלכד בתא אחורי , מנועים עדיין עובדים, ודלק ממיכל שניזוק מטפטף עליו . במזל לא פרצה דליקה . מכונאי שהגיע לחלץ נשאב למנוע ונהרג.
המטוס התהפך לאחר שפגע לאחר הירידה מהמסלול בכסוי בכסוי בטון של מערכת ניקוז של המסלול.
לימים התגלה שטיפול פסול ביחידת המעצור של הקורנס (החלפת דיסקים ברמת הטייסת במקום בבית המלכה) יכול לגרום ל תפיסת המעצור , ופיצוץ הגלגל. אירוע דומה אירע בכנף 1, במקרה הנ”ל רק הגלגל התפוצץ ללא נזקים נוספים. הלקח נלמד וכל החלפת יחידת המעצור נעשתה עם יחידה “חדשה” שנבדקה בבית מלכה לאביזרים. ממה שידוע לי קורנס הפוך, היה זה אירוע שלא חזר על עצמו בכל תקופת הקורנס. הפיכתו לאחר האירוע היתה פעולה מורכבת שנימשכה לא מאט זמן ולמדנו ממנה לקחים חשובים. למזלנו זה לא קרה יותר.