פרטי המטוס:
דגם: P-51D-15-NA מוסטנג
טיפוס: מטוס קרב
יצרן: נורת’ אמריקן, ארה”ב
דגם יצרן: NA-122
מספר יצרן: 122-38687
מס’ חא”א: 44-72228
תולדות המטוס:
המטוס נבנה במפעל אינגלווד של חברת נורת אמריקן באינגלווד שבקליפורניה כחלק ממנת יצור של 1,600 מטוסים מאותו סוג שנבנו במפעל אינגלווד. כשהסתיים יצורו,סופק לזרוע האוירית של הצבא האמריקאי. מלחמת העולם השנייה היתה אמנם כבר בשלביה האחרונים, אך מטוסי קרב עדיין היו דרושים באירופה כיוון שאפילו אז היה ח”א הגרמני מסוכן וחילות האויר של בנות הברית ספגו אבידות. אבל חלקן הגדול של אבידות מטוסי הקרב נגרם עקב אש מהקרקע, מפני שלמטוסי הקרב ניתנו משימות של תקיפת שיירות, רכבות ומטרות מזדמנות.
המטוס 44-72228 הגיע לניוארק אחרי שהוטס דרך דאלאס, אטלנטה ונאשוויל, פורק ונארז ושישה ימים מאוחר יותר הועלה על אניה שהפליגה לבריטניה. עם הגיע האוניה לנמל ליברפול, המטוס נפרק ממנה ונשלח לשדה ספיק ושם הורכב והוטס ליחידת האחזקה האוירית מס’ 2 בווארטון שם עבר שינויים שהתאימו אותו לפעולה בזירה האירופית ובדיקות סופיות. לאחר מכן המטוס הוצב בחיל האויר השמיני של צבא ארה”ב בזירה האירופית בטייסת הקרב ה-55 של להק הקרב ה-20 שפעלה מבריטניה משנת 1944 מבסיסה שבבסיס ח”א המלכותי וויטרינג , מטוסיה ביצעו גיחות תקיפה וצליפה וליווי מפציצים מעל אירופה. סומן בקוד FL-7 ובעת הפלישה לנורמנדיה, סיפקו מטוסיה חיפוי אוירי.בדצמבר 1944 ביצעו טייסיה גיחות ליווי מפציצים בזמן קרב על הבליטה בבלגיה.
לאחר שהסתיימה המלחמה, הטייסת הודממה בתאריך 18 באוקטובר 1945.המטוס הוכנס לאחסנה למשך 18 חודשים שלאחריהם הוצא רשמית משירות ח”א האמריקאי ב-13 ביוני 1947. באותה שנה הוא נמכר יחד עם מטוסים אחרים לשוודיה. כל המטוסים האלה קובצו בשדה מטפילד במחוז סאפולק בבריטניה והוטסו צפונה לשוודיה. שם המטוס קיבל מספר ח”א השוודי 26141 והועבר ליחידת האחזקה המרכזית לביקורת קבלה ולקליטה שם נמצא שהמטוס צבר 188 שעות טיסה ומורכב בו מנוע מס’ סידורי 329928.
יצא מביקורת הקבלה ב-25 בנובמבר והועבר לכנף הקרב F16 יום למחרת. ב-29 באוגוסט 1950 הועבר לביקורת בסדנה בפלוטילה ושם גם הוחלף המנוע.חזר לכנף ב-26 בספטמבר.ב-28 במאי 1951 עבר תרונה ותוקן, וב-13 בספטמבר 1952 הועבר לכנף F8. כל מטוסי המוסטנג השוודיים נשארו ללא צבע עליון ורק קונוס המדחף שלהם נצבע בצבע אופייני לכל טייסת.מטוס זה סומן בקוד “B”.
הועבר לכנף F16 למכירה ב-15 באוקטובר 1952 והיה אחד מ-25 מטוסי מוסטנג שנמכרו לישראל בין 1952 ל-1953 לפי חוזה MVA 68:32 מתאריך 31.10.52.הוטס ארצה כשהוא נושא את המספר 3801 . בחיל האויר קיבל את מספר הזנב 2352 . הופעל בטייסת 101 בין ינואר לספטמבר 1953 ובמרץ 1956 הועבר לטייסת 116 בבסיס עקרון. הועבר ליחידת האחזקה האוירית במאי 1954 לביצוע ביקורת והוחזר לטייסת 101 בספטמבר ובה הופעל עד מאי 1955.
הועבר לטייסת 116 בפברואר 1957 והופעל בה לגרירת מטרות עד שיצאו מטוסי המוסטנג משירות ב-15 בינואר 1961 והטייסת הודממה.מטוסי המוסטנג של הטייסת נזנחו בשדה בבסיס תל נוף ולבסוף נגרטו.