פרטי המטוס
דגם: סער
הסבה לסער ע”י: התעשיה האוירית, ישראל.
מספר יצרן מקורי: 6
תולדות המטוס
המטוס ביצע את טיסת הבכורה ב-26 בפברואר 1957.החל דרכו כמטוס סופר מיסטר B.2 במרכז ניסויי הטיסה של חיל האוויר הצרפתי בבסיס קאזו, יצא משירות והועבר לשיפוץ בתעשיה האוירית יחד עם מטוסים נוספים כשהוא נושא את אות הקריאה “BF”.
המטוס “סופח” לחיל האויר, קיבל את מספר הזנב 096 (במקום ה-096 המקורי שהוחזר לצרפתים ביולי 1967),הופעל בטייסת 105 בבסיס חצור ונותר שם עד 1970, אז הוחלט להסב אותו לתצורת ‘סער’, (הסבה שבעיקרה השתלת מנוע עייט מסוג J52-PW-P8B ושיפורים נוספים כגון הוספת נקודות תליה בשורשי הכנפיים לחימוש במשקל 150 ק”ג כ”א, הוספת מערכן כח”ן) והוא הועבר לתעשיה האוירית.
בסה”כ הוסבו 26 סמב”דים ל-‘סער’, ומטוס זה היה האחרון שבהם. המטוס הוצב בטייסת 105 ושמש כמטוס תקיפה במלחמת יום-הכיפורים, כשהוא נושא סימני זיהוי שחורים-צהובים גדולים על מנת להבדילו ממטוסי אוייב דומים.
יצא משרות במרץ 1975, ובעוד מטוסי הסער האחרים שיצאו משירות נמכרו להונדורס, הועבר ב-1979 לתעשיה האוירית, שם הוחזר לכושר טיסה ולאחר מכן הועבר ע”י טייס הניסוי של התע”א יוחנן רוזר ל”ליין ההיסטורי” בחצרים (לימים מוזיאון חיל האויר). לקראת הנחיתה בבסיס נפלו הלחצים ההידראוליים במטוס . רוזר הצליח להנחית אותו אולם בריצת הנחיתה הסתבר לו שהבלמים אינם פועלים מחוסר לחץ הידראולי. לבסוף המטוס האט אולם משך שמאלה וגלגל החרטום ירד מהמסלול.
באוסף ההיסטורי הוחזק במצב טיסה. מנועו הורץ עד ראשית שנות ה-90′, והוא אף הוטס במטס של אחד ממסדרי הכנפיים של אותה תקופה.
כיום הוא צבוע בסכמת ההסוואה האחרונה שלו בחיל-האוויר, וניצב בתצוגה במוזיאון חיל האוויר.
לא היתה טיסה של המטוס הזה שהוא לא חזר עם לפחות תריסר תקלות. לא היה פן-צ’יפ שהיה מוכן לקבל אותו (-: