פרטי המסוק:
דגם: UH-1H
יצרן: בל,ארה”ב
פרטי האירוע:
לקראת מצעד צה”ל ביום העצמאות,מאי 1973, המריא המסוק שבו היו נוסף על הצוות גם כוח אבטחה מחיילי סיירת שקד בפיקוד סגן מפקד הסיירת ממנחת אוגוסטה ויקטוריה . כ-10 שניות לאחר המראת המסוק נשמע פיצוץ מהמנוע. המנוע נדם והמסוק החל לסבסב שמאלה ולשקוע.המסוק התרסק על כביש ואדי ג’וז היורד מהר הצופים.
הקברניט עפר בן יעקב שבר את רגלו וגם חלק מחיילי הכוח וטייס המשנה נפצעו.הם פונו לביה”ח הדסה עין כרם.מפקדת חיל האויר מינתה ועדת חקירה לבירור נסיבות התאונה.בראש הוועדה עמד מפקד טייסת המסוקים הקלים רס”ן עופר בן פרץ ובה היה חבר הקצין הטכני של הטייסת סרן מנשה זיו.
המסוק חולץ מהשטח והובל ע”ג משאית קווין מרי ליחידת האחזקה האוירית של ח”א בתל נוף.מנוע הלייקומינג T-53 של המסוק הוסר ופורק.לאחר זמן קצר נמצא כי להב מדרגה 4 של מדחס המנוע נשברה,וגרמה נזק למנוע ובעקבותיו דום מנוע.עוד העלתה חקירת הוועדה כי יצרן המנוע המליץ שנה קודם לכן להחליף את להבי המדחס בלהבים משופרות.חיל האויר קנה זוודים לביצוע השינוי וכבר ביצע את השינוי במנועים הללו כשהגיעו לשיפוץ.מנוע זה לא גמר את שעות הפעולה שלו לשיפוץ ולכן לא בוצע בו השינוי.
בעקבות ממצאי הוועדה קורקע כל מערך מסוקי הבל-205 בחיל והוצאה ע”י מחלקת ציוד הוראה טכנית מיוחדת שהורתה על החלפה מידית של להבי המדחס בלהבים משופרות בכל המנועים בחיל שבהם לא בוצע עדיין השינוי.לאחר שיושמה ההוראה לא נשנו תקלות כיבוי מנוע עקב התפרקות להבי מדחס.
תודתנו לסא”ל (דימ’) עופר בן פרץ על העזרה בפרטים