פרטי המטוס:
דגם: C-47B-35-DK דקוטה III
יצרן: דגלס,ארה”ב
מספר יצרן: 16688/33436
מס’ חא”א: 44-77104
תולדות המטוס:
המטוס יוצר במפעל סנטה מוניקה של חברת דגלס, התקבל ע”י נציגי הזרוע האוירית של צבא ארה”ב בתאריך 8.6.45. הועבר לידי ח”א המלכותי הבריטי בתאריך 9.6.45 תחת מס’ זנב KP220 הוטס לבריטניה בתאריך 19.1.45 ונכנס לשירות טייסת 435 ח”א המלכותי הקנדי ב-1.12.45 והוטס על ידה משדה התעופה בקרוידון בין היתר ברכבת האוירית לברלין.
הועבר ללהק 46 ב-6.3.46, לטייסת 24 בבסיס בסינגבורן בתאריך 27.3.47 ולאחסנה ביחידת האחזקה 22 בבסיס סילות’ ב-15.11.50. הוכרז כעודפים ונמכר לחברת התעופה BKS Aerocharter. נרשם על שמה תחת אות הקריאה G-ANAF בתאריך 17.6.53, וקיבל את תעודת הרישום R4049/1. כונה בחברה “Jean Batten “. לאחר שהוסב לדגם האזרחי DC-3C-R-1830-90C בוולסינגטון,הסבה שהסתיימה בתאריך 17.2.54 -קיבל את תעודת כושר הטיסה מס’ A4049
BKS שינתה את שמה ל-BKS Air Transport ב-1.1.55 .
חברת ארקיע חכרה ממנה את המטוס בשנת 1956 למשך מספר חודשים לתיגבור טיסותיה לאילת.
BKS מכרה את המטוס לחברת Hunting Aerosurveys (תעודת רישום מס’ R4049/2).המטוס נרשם ע”ש החברה בתאריך 7.11.58.החברה שינתה את שמה ל-Hunting Surveys Ltd ב-31.5.60 ול-Hunting Surveys & Consultants Ltd ב-9.5.67. אות הקריאה הבריטי בוטל בתאריך 9.4.73 כשהמטוס יצא משירות.
המטוס שופץ ע”י אגודת התעופה של מזרח אנגליה בש”ת דקספורד ,טס לראשונה בתאריך 9.4.73, ונמכר לחברת Westcountry Aircraft Servicing מהעיר אקסטר ב-10.1.77. נרשם על שמה בתאריך 3.3.77 (תעודת רישום מס’ G-ANAF/R3 ) לאחר מכן המטוס נמכר לחברת אייר אטלנטיק מהאי ג’רסי ב-21.10.77 (תעודת רישום מס’ G-ANAF/R4 ) זו החכירה אותו לחברת התעופה בריטיש קלדוניאן בדצמבר 79. ב-12.3.85 הועבר מש”ת אקסטר לש”ת לוטון כיוון שהוחכר לחברת התעופה אייר לוטון. הופעל גם ע”י חברת טופ פלייט .
בשירות אייר אטלנטיק (Photo:Tony McGhee) | בשירות טופ פלייט |
הרישום הבריטי בוטל שוב ב-29.4.87 כשהמטוס נמכר לחברת סטארף לייט קורפוריישן האמריקאית ממיאמי, ונרשם על שמה תחת אות קריאה N170GP . המטוס הוחזר לבריטניה לאחר שנרכש ע”י חברת אטלנטיק אייר טרנספורט מקובנטרי ונרשם על שמה תחת אותו אות קריאה בתאריך 22.7.88.הרישום האמריקאי בוטל עוד ב-15.7.88.
המטוס הופעל ע”י אטלנטיק לסיורים לגילוי זיהומי ים בשירות משרד התחבורה הבריטי ותחת חוזה משרד ההגנה הבריטי כמטוס לניסויי מכ”מ עבור חברת ת’יילס (לשעבר ראקאל רדאר). בין היתר שימש לפיתוח המכ”מ של מטוס הסיור הימי נמרוד. אנטנת המכ”מ הפרבולית מורכבת בתוך ראדום גדול בגחון המטוס, שלו נוספו גם אנטנות רבות , מנוע עזר המורכב על גוף המטוס מאחורי הכנף הימנית,צינור פיטו ארוך המורכב בחרטום, וסנפירי יצוב מאחורי גלגל הזנב.
בש”ת בגינטון בקובנטרי, יולי 91 | המראה מבגינטון לאחר ההסבה למטוס ניסוי למכ”מ |
חונה בבגינטון,2004 |
ביוני 2019 הועבר המטוס לחברת Aero Legends.הוא נצבע בצבעיו המקוריים בשירות ח”א המלכותי , נשמר בש”ת קובנטרי במצב טיסה ומשתתף בתצוגות אויריות ובמטסים שונים.