אז”מ בשירות חיל האויר

במסגרת מכרז שהיה לאומני הורייזן  עם חיל האוויר , בוצעו  במחצית השנייה של שנות ה-80′ של המאה שעברה מגוון טיסות שבהן אומנו יחידות שונות של חיל האוויר ושל הנ”מ, ביניהן טיסות לילה וטיסות עומק של עשרות קילומטרים מעל הים. לצורך טיסות העומק מעל הים , הורכבו מצופיים אמפיביים מתנפחים , עם גלגלים מתקפלים להמראה ונחיתה ביבשה .

המצופים הורכבו לשימוש במצב חרום במקרה ותידרש נחיתת אונס בים. אותם מצופים שימשו גם לצורך טיסה אזרחית לקפריסין.  לצורך טיסות לילה יוצרה והורכבה מערכת תאורה לטיסות לילה , על המטוס – מערכת חשמלית עצמאית ובלתי תלויה במערכות המנוע של המטוס . לצורך כך נלקח  מצבר 12      וולט של רכב , שהוכנס לפח זבל מפלסטיק קשיח , שהונח על המושב האחורי של המטוס ואובטח ע”י חגורות בטיחות של המושב . בנוסף הורכבו אורות המראה ונחיתה – שני פרוז’קטורים של רכב , בין כני הנסע , אורות ירוק ואדום – פנסים קטנים של משאיות , על כנפי המטוס , אור מנצנץ (Strobe Light) על התורן העליון של המטוס  ותאורת מכשירי טיסה .

לאורך המסלול של מנחת תנובות , של אומני הורייזן , הונחו שני כבלי חשמל ארוכים שלאורכן נורות ששימשו כתאורת לילה  , המערכת הייתה מונחת ומתקפלת כל פעם מחדש לצורך בצוע טיסות לילה. כל טיסות הלילה והטיסות מעל הים היו טיסות צבאיות כיון שבמסגרת חוקי התעופה האזרחית אסור לטוס באווירונים זעירי משקל בלילה ובעומק מעל הים , ולכן הטיס גויס למילואים כל פעם מחדש לצורך ביצוע טיסות האימונים. במסגרת האימונים בוצעו טיסות של הדמיית אויב מעל הים , בגבול הצפון וכד’ , מול מטוסי F 16 ומסוקי קרב שונים.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *