חברת מעוף

תולדות חברת "מעוף"

חברת מעוף נתיבי אויר הוקמה בשנת 1969 בידי חברה להנדסה שעסקה בתכנון הכביש בין אילת לאופירה. לצורך הטסת עובדיה ומהנדסיה לאיזור רכשה החברה מטוס ססנה 172 , ובתחילת שנת 1973 מכרה אותו. החברה הפכה בשנת 1973 לסוכן בישראל ובמזרח התיכון, של יצרן המטוסים האיטלקי פרטנאוויה, ורכשה מטוס דו מנועי מדגם P-68 ויקטור, שהיה התשיעי בסדרת היצור.

בעלי החברה היו יצחק גדיש ושותפיו רמי ברק ואלפרד אינדיק. החברה התפתחה ורכשה מטוסים קלים נוספים. אותם הפעילה לטיסות תיור מעל ירושלים ולטיסות מסחריות שונות, אימון טייסים בביה”ס לטייס שפתחה, ואפילו הטיסה את מטוס הפייפר קאב שבבעלותה כמטוס מטרה לאימוני נ”מ (ירי “יבש”).

החברה פתחה מוסך בשדה התעופה בהרצליה שהוכר כמכון בדק לאחזקה עצמית עם הגדר מלא לגוף מלא, והגדר מנוע מוגבל. היא עסקה בצילום אויר והשכרת מטוסים, וכן בייצוג חברות תעופה זרות המפעילות טיסות שכר לישראל ומתן שירותי קרקע לחברות אלה. ביה”ס לטיסה של החברה נסגר באפריל 1977.

בתחילת שנות ה-80 , לאחר מאבקים משפטיים חריפים וממושכים נגד מדיניות משרד התחבורה, קיבלה החברה אישור להפעלת טיסות שכר והיתה חברת התעופה הישראלית הראשונה שהפעילה טיסות שכר מוזלות מנתב”ג ליעדים באירופה.מטוסי החברה היו מדגם בואינג 720B.

בואינג 720 4X-BMB של מעוף בנחיתה

יצחק גדיש היה המיסד, בעל השליטה ודירקטור בחברה, ובחברת “מעוף צ’רטר 1”.לחברת מעוף היו חברות בנות בשם “מעוף טורס” שפעלה בגרמניה, “גוליבר רייזן” שפעלה במינכן “גוליבר רייזן” שפעלה בפרנקפורט, ו”מעוף איירליינס” שפעלה באנגליה. רשיון מפעיל נחתם בתאריך 15.6.81 .

ב-2 בנובמבר 1984 הפסיקה החברה מלפעול לאחר שהטיסה כ-220,000 נוסעים בשלוש שנות קיומה וגדיש הגיש לבית המשפט המחוזי בת”א בקשה לפירוק החברות מרצון, היות והפכו לחדלות פירעון, בגלל, לטענתו, פעילות מכוונת של חברת אל על. בעקבות התמוטטות החברה, מינה שר התחבורה דאז את דר’ רמון הראל לבדוק את מצבה של החברה ואת הסיבות שהביאו להתמוטטותה. הדו”ח שחיבר הראל מנה ארבע סיבות: הון עצמי נמוך, חוסר בקרה מספקת על גובה ההוצאות, ירידה במספר הנוסעים בשנת 1984 ומחירי הטיסות הנמוכים באותה שנה. הראל המליץ לפרק את החברה ולהקים בעזרת גרעין אנשיה, חברה חדשה שתחכור מטוסים ציוד ומבנים מנושי מעוף. בית המשפט המחוזי בת”א החליט לפרק את החברה ב-30.1.85 ומינה את פרופ’ יעקב גרוס ככונס נכסיה.

גדיש הגיש תביעה כנגד כונס הנכסים הראשי על התרשלות בחקירת התמוטטות החברה,שבסופה נפסקו לו 75,000 ש”ח פיצויים.

מטוסי חברת מעוף:

אות קריאהיצרןדגםמספר יצרן
4X-AETפייפרPA.18-150 סופר קאב18-5922
4X-ALMססנה172K172-57908
4X-ALTססנה172H172-56241
4X-ANMפייפרPA.11 קאב ספיישל11-095
4X-APOפייפרPA.25-235 פוני25-4210
4X-IPAפרטנאוויהP-68 ויקטור09
4X-BMAבואינג720-02318014
4X-BMBבואינג720-02318013
4X-BMCבואינג720-336B20456
4X-CEFססנה150L150-72186
N778PAבואינג707-139B17903
N18712בואינג707-331B19226
תגיות:

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x