החברה הוקמה ע”י הטייס יונתן גבע בשיתוף עם דיסקונט השקעות ו-א.ד. תעופה. החברה החלה בטיסות סדירות בסוף שנת 1987. המטוס הראשון היה טווין אוטטר שהוחכר מחברה צרפתית ושהגיע ארצה בתאריך 29.11.87. הוא כונה “ארץ הגליל” והופעל בקו משדה דב למנחת גיבור בקרית שמונה שנפתח ב-28.2.89.
בשנת 1989 הוחזר הטווין אוטטר למשכיר והוחכר מטוס ערבה 4X-CST מהתעשיה האוירית. המטוס כונה גם הוא “ארץ הגליל” והחל בטיסות לקרית שמונה מ-27.11.89. הוחזר לתע”א באפריל 1991 ובמקומו נרכש מטוס שורטס 330 ששופץ במפעלי שורטס בבלפאסט. בינתיים הפעילה החברה את הקו בעזרת מטוסי איילנדר וטריילנדר. ה-330 הגיע ארצה ב-14.7.91 , קיבל את אות הקריאה 4X-CSP ונכנס לשירות בקו שדה דב-קרית שמונה.
ב-12 באפריל 1989 נחנך הקו למנחת השניים ליד שפך זהר בים המלח.

באוגוסט 1990 הוציאה החברה צו בינים האוסר על מנהל התעופה האזרחית לתת לחברת התעופה “נשר” רישיון הפעלה לקו טיסות לגוש קטיף, הטענה שטענה סנונית שהיא יזמה את הקמת קו התעופה לגוש קטיף ואף קיבלה לכך את אישור מנהל התעופה האזרחית בנובמבר 1989.
כמו כן טענה החברה כי המועצה האזורית ניסתה ללחוץ על החברה לסבסד את כרטיסי הטיסה לקו זה, וכשלא הסכימה הופעלו עליה לחצים ואיומים להתקשרות עם חברה אחרת, ואז נוצר קשר עם חברת “נשר” ולכן החליטה סנונית לפנות לבית המשפט.1
בדצמבר 1992 הוכנס המטוס לביקורת והחברה נאלצה להטיס נוסעים בקו לקרית שמונה בעזרת מטוסים שנחכרו מחברות אחרות. בינתיים ביקשו דיסקונט השקעות וא.ד. תעופה לממש את האופציה שבידיהן ולהיכנס כבעלים על החברה עם שליטה של 92 אחוז. גבע סירב והשותפות תפסו את המטוס. גבע נשאר ללא מטוס להפעלת הקו ועם חובות גבוהים.
איש העסקים הירושלמי עזרא בליליוס וויקטור חג, שהיה הבעלים של חברת מטיילי קרית שמונה הביעו את רצונם לרכוש את החברה, ואף לרכוש שני מטוסי שורטס 330 נוספים בתנאי שרישיון ההפעלה לקו לקריית שמונה יוחזר למנהל התעופה האזרחית . רשיון זה הושעה ע”י המנהל בפברואר 1993.החברה הפסיקה לפעול. כיום השם משוייך לחברה שהקימו חברות “אלביט” ו-“סאיקלון” לאחזקת והפעלת מטוסי הסנונית של בית הספר לטיסה של חיל האויר.
מטוסי חברת סנונית
אות קריאה | יצרן | דגם | מספר יצרן |
4X-AJG | מוראן סולנייה | MS-893E ראלי 180GT | 13286 |
4X-AJP | מוראן סולנייה | MS-892 קומודור 150 | 10545 |
4X-AJS | סוקאטה | ראלי 110ST | 3376 |
4X-AJY | סוקאטה | ראלי 110ST | 3375 |
4X-ANU | פייפר | PA.31-310 נוואחו | 31-616 |
4X-CCM | פייפר | PA.23-250 אצטק F | 27-7854078 |
4X-CSP | שורטס | 3-30 | SH-3077 |
4X-CSS | ססנה | TU-206G טורבו סטיישונר II | U206-06773 |
4X-CST | התעשיה האוירית | ערבה 101B | 0079 |
4X-NOY | התע”א | ווסטווינד 1124 | 213 |
F-GFYE | דה הוילנד קנדה | DHC6-200 טווין אוטטר | 402 |
הערות המערכת:
- “ידיעה ב”מעריב”, 16.8.90