חברת סנונית שרותי תעופה בע”מ

החברה הוקמה ע”י הטייס יונתן גבע בשיתוף עם דיסקונט השקעות ו-א.ד. תעופה. החברה החלה בטיסות סדירות בסוף שנת 1987. המטוס הראשון היה טווין אוטטר שהוחכר מחברה צרפתית ושהגיע ארצה בתאריך 29.11.87. הוא כונה “ארץ הגליל” והופעל בקו למנחת גיבור בקרית שמונה שנפתח ב-16.2.89.

בשנת 1989 הוחזר הטווין אוטטר למשכיר והוחכר מטוס ערבה 4X-CST מהתעשיה האוירית. המטוס כונה גם הוא “ארץ הגליל” והחל בטיסות לקרית שמונה מ-27.11.89. הוחזר לתע”א באפריל 1991 ובמקומו נרכש מטוס שורטס 330 ששופץ במפעלי שורטס בבלפאסט. בינתיים הפעילה החברה את הקו בעזרת מטוסי איילנדר וטריילנדר. ה-330 הגיע ארצה ב-14.7.91 , קיבל את אות הקריאה 4X-CSP ונכנס לשירות בקו שדה דב-קרית שמונה.

מטוס השורטס 330 שך חברת סנונית

באוגוסט 1990 הוציאה החברה צו בינים האוסר על מנהל התעופה האזרחית לתת לחברת התעופה “נשר” רישיון הפעלה לקו טיסות לגוש קטיף, הטענה שטענה סנונית שהיא יזמה את הקמת קו התעופה לגוש קטיף ואף קיבלה לכך את אישור מנהל התעופה האזרחית בנובמבר 1989.

כמו כן טענה החברה כי המועצה האזורית ניסתה ללחוץ על החברה לסבסד את כרטיסי הטיסה לקו זה, וכשלא הסכימה הופעלו עליה לחצים ואיומים להתקשרות עם חברה אחרת, ואז נוצר קשר עם חברת “נשר” ולכן החליטה סנונית לפנות לבית המשפט.1

בדצמבר 1992 הוכנס המטוס לביקורת והחברה נאלצה להטיס נוסעים בקו לקרית שמונה בעזרת מטוסים שנחכרו מחברות אחרות. בינתיים ביקשו דיסקונט השקעות וא.ד. תעופה לממש את האופציה שבידיהן ולהיכנס כבעלים על החברה עם שליטה של 92 אחוז. גבע סירב והשותפות תפסו את המטוס. גבע נשאר ללא מטוס להפעלת הקו ועם חובות גבוהים.

איש העסקים הירושלמי עזרא בליליוס וויקטור חג, שהיה הבעלים של חברת מטיילי קרית שמונה הביעו את רצונם לרכוש את החברה, ואף לרכוש שני מטוסי שורטס 330 נוספים בתנאי שרישיון ההפעלה לקו לקריית שמונה יוחזר למנהל התעופה האזרחית . רשיון זה הושעה ע”י המנהל בפברואר 1993.החברה הפסיקה לפעול. כיום השם משוייך לחברה שהקימו חברות “אלביט” ו-“סאיקלון” לאחזקת והפעלת מטוסי הסנונית של בית הספר לטיסה של חיל האויר.

מטוסי חברת סנונית

אות קריאהיצרןדגםמספר יצרן
4X-AJGמוראן סולנייה MS-893E ראלי  180GT13286
4X-AJPמוראן סולנייהMS-892 קומודור 15010545
4X-AJSסוקאטהראלי 110ST3376
4X-AJYסוקאטהראלי 110ST3375
4X-ANUפייפרPA.31-310 נוואחו31-616
4X-CCMפייפרPA.23-250 אצטק F27-7854078
4X-CSPשורטס3-30SH-3077
4X-CSSססנהTU-206G טורבו סטיישונר IIU206-06773
4X-CSTהתעשיה האויריתערבה 101B0079
4X-NOYהתע”אווסטווינד 1124213
F-GFYEדה הוילנד קנדהDHC6-200 טווין אוטטר402

הערות המערכת:

  1. “ידיעה ב”מעריב”, 16.8.90

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *