נץ 233

תולדותיו של נץ 233

פרטי המטוס:

דגם: F-16A  בלוק 10A פייטינג פאלקון

טיפוס: מטוס קרב

יצרן: ג’נרל דינמיקס, פורט  וורת’,טקסס, ארה”ב

מספר יצרן: 6V-28

מס’ חא”א: 78-0335

בטייסת 140

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן ע”י חיל האויר האירני ב-27 באוקטובר 76 בעיסקת Peace Zebra שכללה 160 מטוסים  ואופציה לעוד 140 אך בעקבות המהפכה באירן העיסקה בוטלה בשנת 1979 לא סופק ונמכר לחיל האויר הישראלי ב-17 בפברואר 1981 בעיסקת Peace Marble 1. הגיע ארצה בטיסה ונקלט בטייסת 110 בדצמבר 1980.

לאחר שטייסת 110 יועדה לקליטת מטוסי ברק בשנת 1986, הועברו מטוסיה לטייסת 140 בבסיס רמון. בשנת 2003 עברה הטייסת לבסיס נבטים. המטוס הופעל בה כמטוס תקיפה ולאימון במסגרת קא”מ, ולאחר מכן, באוגוסט 2005 הועבר לטייסת 115 בה שימש לביום אוייב.

בטייסת 115

יצא משימוש בדצמבר 2016 והועבר לאחסנה.  לאחר כמה שנים נמכר כמטוס אזרחי לחברה האמריקאית Top Aces העוסקת בביום אוייב לאימון טייסי הזרועות האויריות של צבא ארה”ב.

המטוס שופץ בבסיס נבטים ע”י נציגי החברה בארץ, ואז הועבר לנתב”ג  והוטס משם לארה”ב בבטנו של מטוס אנטונוב 124 רוסי יחד עם ניצים אחרים שסיימו שיפוץ. בארה”ב הוקצה למטוס סימן הרישום האזרחי N856TA והוא מופעל מבסיס החברה בשדה התעופה של העיר מסה שבאריזונה..

מסיע בשדה התעופה מסה (Photo: Saul Hannibal)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x