פרטי המטוס:
דגם:R.172H ( T-41D מסקלרו )
טיפוס: מטוס קל
יצרן: ססנה, ארה”ב
מספר יצרן: R172-0553
שנת יצור: 1973
תולדות המטוס:
המטוס יוצר כדגם T-41 להדרכה ראשונית עבור חיל האויר האמריקאי והיה בעל כני נסע מחוזקים ומנוע בן 210 כח סוס שהיה חזק יותר מזה של דגמי ה-172 הרגילים (160 כ”ס).
היה מבוסס על הדגם האזרחי R172H. לאחר יצורו, הוקצה לו סימן הרישום האזרחי N1773C שנשמר במנהל התעופה הפדרלי עבור חברת ססנה לצורך טיסות הניסוי והרישוי.
חברת האחים לוינסון, שהיו סוכני ססנה בארץ, הביאו ארצה 2 מטוסים מדגם זה בקיץ 1973 להצגתו בחיל האויר כמחליף פוטנציאלי למטוסי הפייפר. מטוס זה יחד עם המטוס הנוסף הוצבו בבית הספר לטיסה. הם כונו בחיל האויר “שחפית” ומטוס זה קיבל את מספר הזנב 04.
אולם עד מהרה התברר כי מדריכי הביס”ט לא התלהבו מכך שהם ישבו על יד החניך ולא מאחוריו, ולכן המטוסים הועברו למגמת נווטים להדרכת חניכים בניווט מגע. גם שם לא היו אהודים בגלל חרטומו הכבד והגבוה שהקשה על לימוד הניווט. המטוסים הופעלו משדה תימן, ולאחר מכן הוצבו בטייסת 135 בשדה דב ובשנת 1977 הוחלט להוציא אותם משירות והם הוצעו למכירה ע”י משרד הביטחון בשוק האזרחי.
המטוס נרכש ע”י חברת “אויה” שהפעילה בי”ס לטיסה בשדה הרצליה. המטוס קיבל את סימן הרישום האזרחי 4X-CER ושימש להדרכה. לאחר מכן נמכר לחברת נשר.
נחשב כמטוס קשה להטסה עקב החרטום הכבד שלו, וכמטוס איטי בשל המדחף בעל הפסיעה הקבועה.טייסיו חייבים היו להגיע לנחיתה במהירות מתאימה רצוי בעזרת מנוע,ולהרים את ההגה לבטן כדי להשאיר את החרטום הכבד באויר ולמנוע “נעיצת” גלגל החרטום בקרקע.
ב-14 בפברואר 1994 התרסק בהמראה משדה הרצליה ותוקן.
ב-2 בפברואר 1998 נפגע מזרם מנועים של מטוס נוסעים דגם DHC-8 שהריץ לידו. הנזק הוגדר כבינוני והמטוס תוקן.
ב-19 ביוני 1998 נחת נחיתת אונס בהרצליה. לאחר קט מנוע. מסנן השמן ניתק ממקומו, המנוע התחמם כתוצאה מחוסר שימון והפסיק לפעול.
לאחר מכן קורקע בשל עלויות אחזקתו היקרות.נמכר בשנת 2005 לבעלים בארה”ב ושם קיבל את סימן הרישום N172GP . כנראה שלא חזר לטוס וסימן הרישום בוטל בתאריך 17 ביולי 2021.