טייגר מות’ VQ-PAT

כל ההיסטוריה של אחד ממטוסי הטייגר מות שטסו בשמי ארץ ישראל

פרטי המטוס:

דגם: D.H.82C טייגר מות’

טיפוס: מטוס הדרכה דו מושבי

יצרן: דה הוילנד קנדה

מספר יצרן: 1747 DHC

שנת יצור: 1942

תולדות המטוס:

יוצר עם חופת פרספקס כדי להגן על המדריך והחניך מפני הקור הקנדי.התקבל בפיקוד ההדרכה מס’ 1 של חיל האויר המלכותי הקנדי ב-18 ביוני 1942, קיבל את מספר הזנב 8945  ונשלח לאחסנה כמטוס רזרבי. ב-1 באוגוסט 1942 נופק לפיקוד ההדרכה מס’ 3 לשימוש בביה”ס למדריכי טיסה בארנפריור שבאונטריו, לשם הוטס ב-7 באוגוסט.

ב-18 באוגוסט הוכנס שוב לאחסנה, ונופק ב-9 בספטמבר לביה”ס להדרכת טיסה ראשונית מס’ 10 בפנדלטון שבאונטריו. מ-6 בינואר עד 2 במרץ 1944 שהה במוסך חברת סיינט מוריס איירקרפט לצורך שיפוץ, וכשזה הסתיים הועבר לאחסנה בפיקוד ההדרכה מס’ 3.

נופק לשימוש ביה”ס להדרכת טיסה ראשונית מס’ 4 בווינדסור מילס, והיה מועמד להוצאה משימוש ב-23 באוגוסט 1944. לאחר מכן הועבר ב-15 בינואר 1945 לפיקוד האויר מס’ 1 של ח”א המלכותי הקנדי, כשהוא עדיין תחת מועמדות להוצאה משירות ולא השתמשו בו.

לבסוף הועבר לאחסנה ביחידת אחסנת המטוסים מס’ 302 כשבספריו רשומות 1201:00 שעות טיסה ושעה אחת לאחר השיפוץ.ב-27 ביולי 1945 נגרע סופית ממצבת ח”א הקנדי, והועבר למנהלת מכירת נכסי המלחמה.

הועבר ממנהלת מכירת נכסי המלחמה לאגודת מועדון הטיס המלכותי הקנדי, ונרשם על שם מועדון הטיס של אוטווה תחת סימן הרישום האזרחי CF-CJA   ב-15 בספטמבר 1945.משם נמכר לאגודה הקנדית לעזרה לפלשתינה ב-18 במרץ 1947 יחד עם מטוס נוסף. המטוסים נרכשו מתרומות שגייסה האגודה ואירגון “נשים חובבות תעופה” (נח”ת) הארץ ישראלי.

פורק והועבר לארץ ישראל באוניה. נרשם במנהל התעופה המנדטורי תחת סימן הרישום VQ-PAT, ע”ש הקלוב הארץ ישראלי לתעופה”, הועבר למוסך חברת התעופה הארץ ישראלית  “אוירון” ברמלה בניהולו של צבי מנט, ושם הורכב ונחנך ב-30 באוקטובר 1947. הועמד לשימוש מחלקת הטייס של הפלמ”ח ושימש לאימון טיסה ולטיסות צילום אל מעבר לגבולות המנדט .

כשהפסיקה חברת אוירון את פעולותיה משדה רמלה באוקטובר 1947 ובית הספר לטיסה שלה נסגר, הועבר המטוס זמנית לשדה התעופה בחיפה ושם הופעל לגיחות צילום בצפון במסווה של טיסות ניווט. לאחר שהשתלבה מח’ הטייס של הפלמ”ח ב”שירות האויר” של ארגון ההגנה, באותו חודש הועבר למנחת בקיבוץ יגור , הועבר לרשות שירות האויר, ושימש להדרכת אנשי מח’ הטייס של הפלמ”ח  וכן לטיסות ריענון של בוגרי מח’ הטייס. בשלב מסוים נצבע בשחור.

מקור: הארכיון הציוני המרכזי

במסגרת התארגנותו של שירות האויר והקמת טייסת א’, הועבר המטוס לשדה דב. הוא הוטס בטיסות הדרכה וכן בסיורים מעל לנגב החל מהמחצית השניה של דצמבר 1947. בפברואר 1948 השתתף בגיחות סיור וצילום בגובה נמוך  לאורך הגבולות כדי לבדוק צירי פלישה אפשריים של צבאות ערב.

ב-15 בינואר 1948 החל המטוס להשתתף בטיסות לליווי שיירות אספקה ותחמושת לישובי גוש עציון הנצורים.

באפריל 1948 הופל מאש מהקרקע בעת סיור שביצע ליד מעלה החמישה.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
Nissim Maimon
Nissim Maimon
9 months ago

מעניין!

1
0
Would love your thoughts, please comment.x