בתחבולות תעשה לך מטוסים

איך שיפרו בססנה את דגם N

רקע היסטורי

בשנת 1979, במהלך יצור הדגם N של המטוס C-172, הודיע ה NTSB (סוכנות החקירות הבטיחותיות האמריקאית בתעופה) לחברת Cessna, שהמטוס אינו בטוח מספיק ושעליה לתקן אותו. חקירה יסודית של תאונות רבות הראתה, שלמטוס C-172 הקלאסי יש בעיה בטיחותית.

ססנה 172N (ויקיפדיה)

פירוט (תמציתי)

הסיבות לכך היו תיכנון טכני שגוי והגורם האנושי.

הפן טכני

שתי מערכות המצתים (המגנטו) של המטוס ‘ישבו’ על גלגל שיניים אחד ותקלה בגלגל זה גרמה למטוס ‘להתנהג’, כאילו יש לו מערכת הצתה אחת ולא שתיים.כמו כן, תקלה מכנית במגנטו אחד יכלה ‘לזלוג’ דרך הגלגל המשותף אל המגנטו השני ולפגוע בפעולתו התקינה.

הפן האנושי

המטוס היה רגיש מדי לטעויות אנוש בתנאים אטמוספריים קיצוניים (בתוך מעטפת הטיסה והנחיתה של המטוס) – בגובה צפיפות גבוה (לחץ נמוך וטמפרטורה גבוהה). בתנאים קיצוניים כאלה המטוס הפך סלחני פחות לטעויות אנוש, ו’הליכה סביב’ שגויה יכלה לגרום בקלות יחסית לאובדן שליטה ולתאונה בעקבותיה.

למשל,

1. הרמה מיידית ומלאה של המדפים (עם toggle switch).

2. אי הרמה של המדפים והשארתם במצב ‘מלא מטה’ (40⁰) יחד עם אי העברה של המאייד ממצב ‘חם’ למצב ‘קר’.

שיפור ביצועים

באמצע יצורו של הדגם C-172N הקלאסי ה NTSB כפה על היצרן לתקן את הליקויים במטוס, וחברת ססנה עשתה זאת מבלי להודות באחריותה לתאונות עבר (הרי אין ספק, ש”הן נגרמו באשמת הטייסים”…). בחברת ססנה קראו ל’תיקון’  הזה ‘שיפור ביצועים’:

1. הותקנה במנוע מערכת הצתה כפולה משופרת (שני גלגלי שיניים – אחד לכל מגנטו). למיטב ידיעתי התיקון הנדרש הזה כבר בוצע בכל מנועי המטוסים –  החדשים והישנים.

2. כוח המנוע הוגדל מ 150 כ”ס ל 160 כ”ס.

3. הוחלף מפסק המדפים (ה toggle switch הבלתי ארגונומי בעליל) ב’בוחר מדפים ידידותי’ הרבה יותר, שהקל  מאוד על קשב הטייס, בעיקר במקום שבו הוא נדרש ביותר – בהליכה סביב.

4. הוקטנה זווית ההורדה המרבית של המדפים מ 40⁰ ל 30⁰.

הצלחה

השילוב של הגדלת כוח המנוע והגבלת הזווית של הורדת המדפים איפשר ללכת סביב באופן ‘שגוי מאוד’ (מדפים מלא מטה ומאייד במצב ‘חם’) ועדיין לא להיכשל ב’הליכה סביב’ בכל מעטפת הנחיתה של המטוס.

כמו כן, הרמה נכונה של המדפים הפכה פשוטה הרבה יותר, והרמה מיידית של המדפים במלואם בהליכה סביב כמעט נעלמה.

ובנוסף, ‘השיפור’ הזה (מנוע חזק ומדפים מוגבלים) איפשר להגדיל את משקלי ההמראה והנחיתה המרביים של המטוס ב 100 ליברות – מ 2,300 לב’ ל 2,400 לב’ ובכך לשפר מאוד את יכולתו של המטוס לשאת ארבע נפשות (כולל הטייס) למרחקים ארוכים יותר:

1. כ 45 ק”ג יותר ‘משקל מועיל’ (נוסעים וכבודה) לאותו מרחק.

2. או כ 16 גלון דלק יותר עבור אותו ‘משקל מועיל’ (כשעתיים נוספות בשיוט).

קישוט

בנוסף לכך וכדי להגדיל את ניראות ‘השיפור’, חברת ססנה הרחיבה את מעטפת הטיסה של המדפים (הורדה ל 10⁰ וטיסה במצב זה) מ 85 קשר ל 110 קשר מבלי לבצע שום שינוי במבנה המטוס.

הערה:

האפשרות המבנית-תפעולית הזאת היתה קיימת בכל הדגמים הקודמים של הססנה 172, אבל איש לא נתן דעתו לפתיחת התחום הזה. אבל עכשיו (1979), משעלה ‘הצורך’ להציג תוכנית של ‘שיפור ביצועים ללא לקיחת אחריות’, התחום נפתח למטוסים החדשים המשופרים.

שינוי טכני מאושר (STC)

בנוסף ל’תיקון’ המטוסים החדשים ביצור הדגם המשופר, חברת ססנה הוציאה למכירה ‘ערכת שיפור’ למטוסים מיצור קודם, שכללה את שיפור המנוע והגברת הספקו, בוחר מדפים ארגונומי, והגבלת טווח המדפים ל 30⁰. כמו כן הוצאו (למכירה) אישורים להגדלת משקלו המרבי של המטוס ולהגדלה של מעטפת הטיסה עם 10⁰ מדפים. כל בעל מטוס ממודל קודם של ססנה 172 יכול היה לקנות (במחיר ‘סביר’) כל שינוי כזה בנפרד, להתקין במטוסו, ולעדכן את אישור השינוי בספר המטוס.

ומי לא בא?

ערכת השיפור העיקרית והמומלצת היתה ונשארה – כל ארבעת השיפורים (התיקונים) הטכניים במנוע ובמדפים, ומטוסים רבים עברו שיפור זה, כולל הססנה 172M הוותיק 4X-CHC במגידו.

ססנה 4X-CHC של מגידו תעופה (מקור:פייסבוק, מגידו תעופה)

לכל שיפור ביצועים יש מחיר וחברת ססנה אינה פראיירית (וגם הלקוחות שלה לא), איש לא קנה את שיפור הביצועים האחרון, את ההרחבה של מעטפת הטיסה עם מדפים במצב 10⁰ (ובשפת השוק הישראלי: למה לקנות משהו, שכבר יש לך?…).

האם אפשר להידבק באיידס בשרותים ציבוריים?

עכשיו נשאלת השאלה, “האם אפשר להוריד מדפים ולטוס במצב 10⁰ במהירות עד 110 קשר בדגמי מטוס ישנים, שבספר המטוס שלהם אין היתר כזה?” לשאלה הזאת אני עונה כמו לשאלה שבכותרת:

*אפשר, אבל זה לא נוח…*

* מבחינה מכנית אפשר, המטוס חזק ולא יגרם נזק.

* מבחינת החוק אסור לטוס מחוץ למעטפת הטיסה, המאושרת בספר המטוס, ואנחנו תמיד טסים כחוק.

* ומי שירצה להרחיב את מעטפת ההורדה והטיסה עם מדפים 10⁰, יצטרך לקנות את האישור הזה (לכל מטוס בנפרד) מהיצרן.

סיכום

שיפור האמינות והביצועים של המטוסים החדשים מאמצע שנת 1979 ואילך זכה להצלחה רבה ‘במחיר זול’ יחסית:

* נחיתה במטוס עם 40⁰ מדפים נעשית במהירות מומלצת 60 קשר (ללא רוח), והיא נוחה וקלה יותר מנחיתה במטוס, שמלוא המדפים שלו הוא רק 30⁰ ומהירות הנחיתה המומלצת שלו 65 קשר. הדבר מורגש היטב בשדה הרצליה ללא רוח.

* ההתנהגות בנחיתה של ה C-172 הישן (במלוא 40⁰ מדפים) דומה מאוד להתנהגות של ה C-152 (במלוא מדפים) בנחיתה.

* ה C-172 המשופר ‘מציף’ זמן ארוך יותר בנחיתה במלוא מדפים והתנהגותו בנחיתה דומה פחות להתנהגות ה C-152.

אני עדיין נהנה יותר לנחות ב C-172 הישן והטוב עם 40⁰ המדפים וה toggle switch שלו, למרות שה C-172 המשופר בטוח יותר.שמיים בהירים ונחיתות רכות

תגיות: ,

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x