פתח דבר ורקע:
גף החימוש בבסיס ח”א בלוד/ יחידת הקישור 251 היה יוצא דופן וייחודי. תמהיל של דרג אחזקה א’, ב’ וחמשים מפעילי מערכות חימוש ייחודיות בטיסות מבצעיות. כשמוניתי לפקד על הגף, שאלתי את ראש הענף שלי, אריה שמואלי: “יש חימוש בבסיס?” (בזמנו, בסיס התובלה של חיל-האויר) תגובתו הייתה, “אתה עוד תופתע”.
ואכן, קיבלתי תחת אחריותי גף חימוש ייחודי ושונה מהגף הקלאסי שבו גדלתי בבסיס חצור. חלקו ישב פיזית בחצר של בדק מטוסים וסיפק שרותי מערכות חימוש למטוסי קורנס ועיט שהגיעו לתחזוקה בתעשייה האווירית ולאגף ‘להב’, ליין מטוסי הנשר / כפיר.
חלקו הנוסף של הגף כלל סככת חימוש ענקית בחצר של הבסיס שתיחזקה ותפעלה אמצעי חימוש ייחודיים למטוסי הקרנף, חלקם לא לפרסום גם כיום. בסככה החזקנו כוננות קבועה להזנקת הנרה מסיבית מקרנף. חמשים שבבוקר עוד עבדו בגף או במוסך, בלילה הפכו לכוננים מפעילי מערכות חימוש מוטסות כחלק מהצוות המבצעי של המטוס.
קרנף על קצה המזלג: מטוס הקרנף (לוקהיד-מרטין C-130 הרקולס) קנה את תהילתו במבצע יהונתן המפורסם לחילוץ נוסעי טיסת אייר-פרנס שנחטפו ב-1976 לאנטבה שבאוגנדה. מאוחר יותר ההרקולסים התפרסמו במבצעים להעלאת יהודי אתיופיה לישראל בשנות השמונים והתשעים.
למרות שהתפקיד העיקרי של הקרנף הוא תובלה, המטוס הוכיח עצמו כפלטפורמה רב-תכליתית המסוגלת לבצע מגוון רחב של משימות מעבר ליכולות התובלה הרגילות שלו. חיילי צה”ל שעברו קורס צניחה צנחו ממטוס זה. בווייטנאם, ההרקולסים סיפקו כוח אש תותחים משמעותי לצבא האמריקאי, בנוסף ליכולותיהם הייחודיות כמו תדלוק ומשימות ל”א.
הנרה מסיבית מקרנף
מאירים את השמיים: צוות של מטוס ‘קרנף” כולל קברניט, טייס משנה, מכונן ופקחי העמסה. במשימת הנרה מסיבית, תמצאו בבטן הקרנף גם צוות מפעילי מערכות חימוש מוטסות. בזמנו, הזנקה מיידית להנרה הייתה משימת מטוסי ה’עיט’ (סקייהוק). כשעלה צורך לבצע הנרה מסיבית, ארוכת טווח וארוכת זמן, נכנסו לפעולה הקרנפים וכונני סככת החימוש. צוות אחד היה תמיד בכוננות מיידית משעות הדמדומים ועד אור הבוקר, 565 יום בשנה. צוות נוסף הוזנק לפי הצורך מהבית.
הנרה מסיבית היא טכניקה המשמשת להאיר שטח נרחב בלילה באמצעות נורים (פצצות תאורה) המוצנחים ממטוס. הקרנף, בזכות יכולת הנשיאה הגבוהה שלו ומבנהו המתאים, נמצא כפלטפורמה אידיאלית למשימות מסוג זה.
תהליך ההנרה: קרנף אחד נושא מאות נורים ומסוגל להאיר שטחים נרחבים ברציפות ובמשך לילה שלם. אנשי החימוש, כמו צוות המטוס לבושים בכל סממני צוות האוויר – סרבל טיסה, נעלי צ”א, מצנח ומסכת חמצן (כשהרמפה האחורית פתוחה, לא ניתן לדחס את המטוס). שיגור הנורים מתבצע על-ידי ר.צ. החימוש שעומד על הרמפה קשור ברתמת בטיחות בצמוד למשגר, לפי אינטרוולים שהוא מקבל מתא הטייס. אנשי הצוות האחרים דוחפים נורים מבטן המטוס אל המשגר כך שישמר רצף הנרה.
יתרונות הקרנף במשימת הנרה: כאמור, הקרנף יכול לשאת כמות גדולה של נורים, מה שמאפשר הארה ממושכת וכיסוי שטח נרחב. בזכות טווח הטיסה הארוך של המטוס, ניתן לבצע משימות הנרה גם באזורים מרוחקים. יעילות ההנרה תלויה בגורמים רבים כמו גובה הטיסה, מהירות המטוס, תנאי מזג האוויר וגודל השטח שיש להאיר. המטוס יכול לשנות את מסלולו ולהתאים את ההנרה לצרכים המשתנים.
הכשרות: למצבים המורכבים ולאתגרים שהמשימה מציבה בפניהם, מגיעים הצוותים המוטסים מוכנים לאחר בדיקת התאמה בריאותית בירפ”א, ולאחר שעברו הכשרה שכוללת הכרת ציוד המילוט, מבנה המטוס, פתחי המילוט, קורס צניחה, קורס מילוט.. תרגילים, תרגילים ועוד תרגילים..
סיפורי הנרה:
החווה הסינית. אחד הסיפורים המפורסמים על הנרה מסיבית מקרנף אירע במלחמת יום כיפורים בשנת 1973. במהלך הקרב על החווה הסינית בסיני, נדרשה הנרה מסיבית כדי לסייע לכוחות צה”ל שנלחמו בכוחות המצריים. קרנף של חיל האוויר הוזנק למשימה וטס מעל שדה הקרב בגובה נמוך יחסית, תחת איום טילי הנ”מ המצריים. למרות הסכנה, צוות המטוס ביצע מספר מעברים מעל האזור, ובכל פעם שחרר עשרות נורים שהאירו את שדה הקרב. ההנרה אפשרה לכוחות צה”ל לזהות בבירור את מיקום הכוחות המצריים ולפגוע בהם ביעילות. בסיוע ההנרה המסיבית, הצליחו כוחות צה”ל לבלום את ההתקפה המצרית ולהשיג יתרון משמעותי בקרב. פעולת ההנרה הזו הדגימה את חשיבותו של הקרנף במשימות מיוחדות מעבר ליכולות התובלה הרגילות שלו.
הספינה הטורקית. משימת הנרה מסיבית וארוכה במיוחד כללה זוג מטוסי קרנף שהנירו ברצף במשך לילה שלם עד זריחה. בשנות ה-80, בליל חורף סוער במיוחד, גלים גבוהים וגשם זלעפות,ספינת סוחר טורקית החלה לטבוע מול חופי ישראל ושידרה אותות מצוקה. חיל הים נענה לקריאה ויצא למשימת חילוץ. חיל האוויר סיפק שעות ארוכות של שמיים מוארים והמלחים הטורקים ניצלו. הערה: כל הנאמר נכון לזמנו וקיים במקורות גלויים. תמונות לפי סעיף 27א’ מהרשת, מקור לא ידוע.
מעניין מאוד!
בעברי הייתי חמש בחיל האוויר