ראשוני מסוקי הבל 205 שנרכשו ע”י משרד הביטחון בחברת אוגוסטה האיטלקית, נקלטו בטייסת 124 בבסיס תל נוף בדצמבר 1967. בסך הכל נרכשו מאוגוסטה 25 מסוקים. לאחר מכן נרכשו עוד 26 מסוקים מהדגם האזרחי מארה”ב, ובסך הכל נכנסו לשירות חיל האויר 51 מסוקים. הם הופעלו כמסוקי סער, חילוץ, הצלה, פינוי ולוחמה אלקטרונית.

מסוקי האנפה (בל 212) שחוזה לרכישתם נחתם עם חברת בל בשנת 1974, הגיעו ארצה בשנים 1975-1976.בתחילה הם נקלטו בטייסת 124 ומסוקי הבל-205 שנפלטו, נקלטו בטייסת 123 בבסיס חצרים עד תחילת ינואר 1976, וכן בטייסות בסיסי ומתקדם של מגמת מסוקים בבית הספר לטיסה.
ביוני 1978 החלו מסוקי האנפה להיקלט בטייסת 123 ומסוקי הבל 205 שלה הוצאו משירות ורוכזו בבסיס, והוצאו למכירה ע”י משרד הביטחון.

במשך השנים התפרסמו לא מעט כתבות בעיתונות על הדרך שבה הגיעו המסוקים לרודזיה (כיום זימבבואה) הכתבות היו מלאות בהשערות לא מבוססות. בין היתר נטען שהמסוקים הובלו ללבנון ושם הוחלפו ע”י הפלנגות במסוקים לא שמישים ושחוקים, הועברו לסוחר בכווית ומשם לרודזיה.
לפניכם העובדות האמיתיות :
תריסר מסוקים מהדגם האיטלקי AB-205 נמכרו ע”י סיב”ט ישירות למדינת רודזיה בתיווך של חברה סינגפורית ובעזרתה של דרום אפריקה. המסוקים הועברו לדרום אפריקה, שופצו שם וגם הורכבו להם אמצעי הגנה מפני טילי כתף, ולאחר מכן הועברו לרודזיה. החברות ששיפצו אותם גם תחזקו את המסוקים ברודזיה עד אמצע שנת 1982.
רודזיה
טייסת 8 של חיל האויר הרודזי הוקמה בבסיס ניו סארום בספטמבר 1978 כשבמצבתה 11 מהמסוקים שנרכשו מישראל ושכונו שם “צ’יטה”. המסוק השנים עשר שימש כמקור לחלקי חילוף. הטייסת הפכה למבצעית בסוף אוקטובר 1978.

כשרודזיה הפכה לזימבבואה ב-18 באפריל 1980 היו במצבת הטייסת שמונה מסוקים. ביולי אותה שנה אוחדה טייסת 8 עם טייסת 7 שהפעילה מסוקי אלואט 3, וזאת בשל מחסור בטייסים ובמסוקי בל. למעשה רק 3-4 מסוקים היו בשימוש והאחרים באחסנה.
אבידות.
המסוק הראשון שאבד בטייסת 8 היה בעל מס’ יצרן 4049 (מס’ זנב 6807) שהתרסק ב-9 בפברואר 1979 בזמן גיחת סיור, 50 ק”מ דרומית לגראנד ריף לאחר שציר העברת כוח לרוטור הזנב נגזר.

המסוק השני, מס’ יצרן 4051 (מס’ זנב 6098) הופל במוזמביק ב-3 בספטמבר 1979.
המסוק השלישי, מספר יצרן 4040 (מס’ זנב 6084) ביצע נחיתת ריסוק ב-6 בינואר 1980, המסוק הרביעי, מס’ יצרן 4036 (מס’ זנב 6801) התרסק בגלל תקלת מנוע ב-14 באפריל 1982, והחמישי , מס’ יצרן 4037 (מס’ זנב 6082) ‘ שבר את יחידת הזנב בנחיתה קשה ב-11 בנובמבר 1985 ויצא משירות.תא הטייס שלו מוצג במוזיאון הצבאי של זימבבואה בגוורו.
יציאה משירות
מסוקים מס’ יצרן 4035 (מס’ זנב 8600), 4039 (מס’ זנב 6038), 4042 (מס’ זנב 6805) ו-4050 (מס’ זנב 6088) נמכרו ע”י חיל האויר של זימבבואה לחברת HeliBase.הם נראו בקייפטאון בפעם הראשונה בשנת 2004.
שניים נוספים, מס’ יצרן 4047 ו-4052 נמכרו לחיל האויר של עומן. הם שופצו בדרום אפריקה בשנת 1996.מס’ יצרן 4047 ( מס’ זנב זימבבואה 8606) קיבל שם מס’ זנב 733, ולאחר שיצא משימוש נרשם באוסטרליה ב-16 באוקטובר 2019 תחת סימן הרישום VH-UEI ע”ש דארן רודקליף מחברת Outback Aviation, ובאוגוסט 2024 נמכר ל-חברת CODE BLACK PTY LTD.

מס’ יצרן 4052 (מס’ זנב 6098) קיבל בעומן מס’ זנב 734. יצא משימוש.
תודתנו לג’ורג’ קונץ על עזרתו בהכנת הכתבה
Many thanks to George Kuntz for his help in preparing this article.