בשנות ה-70 של המאה הקודמת פנה משרד הביטחון לממשלת ארה”ב בבקשה לרכוש מטוסי תדלוק באויר מסוג בואינג KC-135A “סטרטוטנקר”. הסיבה לפנייה זו היתה, מחסור במטוסי תדלוק באויר בעלי יכולת לתדלק את מטוסי הקורנס והנץ של חיל האויר (שהיו בעלי Receptecle-פתח תדלוק נקבי בגב המטוס), וזאת לאחר שמטוסי הענק (סטרטוקרוזר) יצאו משירות. למעשה, לחיל האויר לא היתה יכולת לתדלק באויר מטוסי קורנס במשך 13 שנים למעט מערכת שהיתה אלתור הנדסי שנעשה בתוך חיל האוויר.
פניית משהב”ט נענתה בשלילה בטענה שמטוסי ה-KC-135A הינם נשק אסטרטגי האסור במכירה (למרות שהממשל התיר מכירת מטוסים כאלה לבעלות ברית אחרות של ארה”ב כגון צרפת והטענה היתה שהם דרושים כדי לתדלק את מטוסי ברית נאט”ו).
בדיונים שהתקיימו אז, טען גבי אלוני, שהיה אז מהנדס ראשי באגף אביזרים בחטיבת בדק מטוסים שבתעשיה האוירית, כי הוא מסוגל לתכנן וליצר בתעשיה האוירית מערכת תדלוק באויר בהתבסס על פלטפורמה של מטוס בואינג 707, ועל אותם עקרונות הנדסיים ששימשו לפיתוח מערכת התדלוק במטוסי ה-KC-135A. יש לציין כי התקנת מנור התדלוק (ובשפה המקצועית “Boom”) היתה צריכה להיות מקצועית מאד. התקן חייב עמידות בכוחות משיכה ולחץ עד ל-20,000 פאונד.
חיל האויר הסכים לממן את הפרוייקט, שניתן לו השם “סלט ירוק”.אלוני התמנה כמנהל הפרוייקט ,ובהנחייתו רכשה התע”א מספר מטוסי בואינג 707 משומשים. הוא גם מצא מספר מערכות תדלוק בבסיס דייויס מונתן-מגרש הגרוטאות הענקי של ח”א האמריקאי, והכל הועבר ארצה לתעשיה האוירית.
גבי הסכים לקבל אותי לעבודה בפרוייקט בשנת 1978 ולעזור לו בנושאי העברת הדלק וההידראוליקה של המערכת, ובהנעת מפעיל הסרוו שהפעיל את כנפוני הניהוג של המנור, (שכונו Ruddervators). החידוש העיקרי של הפרוייקט היה שימוש המפעיל במצלמות.
תכננתי את מערכת כבלי הפלדה שמשמשת להפעלת שסתום הסרוו של הכנפונים, מעמדת מפעיל המנור עד לכנפונים. את השסתום עצמו הבאתי משה”ל-מפעל ההידראוליקה של התע”א. במקור שימש השסתום (תוצרת דאסו, מק”ט 103.33) להפעל האלוונים בכנפי המיראז’.

בשנת 1979 כבר היה צריך לבנות מתקן בדיקה שיאפשר את הפעלת המערכת על הקרקע. גבי בירר ומצא שבבסיס תל נוף ישנו מטוס קורנס שיצא משירות. לאחר תיאום עם ח”א הוא שלח אותי לשם עם שני מסגרים וכלי חיתוך כדי להסיר מהמטוס את פתח התדלוק באויר ולהביאו לתע”א. המטרה היתה להתקינו על מתקן הבדיקה כדי לבצע את ההתחברות של שסתום התדלוק הנמצא בקצה מנור התדלוק עם פתח התדלוק שהותקן במתקן הבדיקה. הבדיקות שבוצעו במתקן היו העברת הדלק וסיגנלים (Contact Made ) המראים למפעיל המנור (ובכינוי המקצועי “Boomer “) שהחיבור בוצע. בבדיקות החשמליות נעזרנו באלקטרונאי מנחם גור.


המערכת נוסתה, הורכבה על מטוס ראם מס’ 140 של טייסת 120 (שצבר עד לאותה עת 56,999 שעות טיסה) ולאחר ניסויי טיסה ותדלוק הפכה למבצעית, על ניסויי הטיסה ניתן לקרוא במאמרו של יזהר נוי “סלט ירוק-ניסויי טיסה “ באתר זה.

בהמשך יוצרו מערכות נוספות ומטוסי בואינג נוספים הוסבו לתדלוק באויר. מטוסים אלו האריכו מאד את הטווח המבצעי של מטוסי הקרב של חיל האויר. צוות הפיתוח זכה בפרס קפלן שהוענק לו בשנת 1987.

גבי אלוני, במומחיותו במערכות תדלוק אוירי הביא לתע”א פרוייקטים נוספים של הסבות מטוסים לתדלוק באויר כגון הסבת ארבעה מטוסי 707 של חיל האויר המלכותי האוסטרלי לתדלוק באויר בשיטת Probe & Drogue (סל תדלוק). לבסוף תע”א הסבה מטוס אחד בלבד.
מסיפורי הגבורה שצריכים להיאסף לארכיון צה״ל!
אני מבין שאתה בנו של הכותב…
אני הכותב. בבקשה תסביר איך הגעת להבנה הזאת שאני הבן של עצמי
הגבתי בטעות אליך ולא לבנו של הכותב שגם הוא הגיב לכתבה
חבלי הלידה של טיל שפריר. בשנת 1963 היגיע לטייסת צוות של אנשי מטה שגייס לעזרה מספר אנשי חימוש שלנו והם הרכיבו על מטוס מיראג’ טיל אב טיפוס שקראו לו שפריר. טיסת הניסוי הייתה אמורה לצאת עם הטיל בנתיב מעל הים לעקוב אחרי מטוס נורד שמתוכו היה מושלך זיקוק בוער. הניסוי בא לבדוק אם ואיך יגיב ראש ההנחיה של הטיל מול מקור החום. טייס המטוס היה דני שפירא אני קשרתי אותו הוצאתי את הטיסה מדת”ק 2 בטייסת 101. המטוס הסיע והמריא ולנו נשאר להמתין לשוב. מדובר בשעות שקט של סוף יום הטיסות והיינו די נינוחים. לפתע התקבלה הודעה שהמטוס חוזר. כאשר המטוס נכנס לדת”ק סיפר דני שבזמן התמרן מאחורי הנורד ועוד לפני שהזיקוק נורה ,נתלש טיל השפריר מהנושא שלו ונפל לים בדרך פגע וגרם נזק לאלוון הימני החיצוני שקרוב אליו היה מורכב הטיל.המטוס היה צרי לחזור מיד למבצעיות ולשאת חלק באימונים למחרת בבוקר. הכנו מהר את המטוס לעברה לדרג ב וזה כולל מספר לא קטן של משימות די מורכבות .שם הכנו צוות שהחליף את האלוון ולמחרת קיבלנו את המטוס שמיש חזרה. מצאו מה לא היה תקין בדרך שבה הטיל התחבר לנושא שלו זה טופל והבעיה לא חזרה יותר
תרומתי הזעיrה לסלט ירוק
מתישהו ב1978 או 1979, כשהייתי קצין עיט בענ; מכניקה ומילוט, התבקשתי ע”י ענף תיכון אוירונאוטי לאשר העברת 2 מפעילים הידראוליים של עיט לפרוhקט זה. נדמה לי שאלו היו מפעילים של נועלי כן הנסע, או ak דלתות כן הנסע. מפעילים קטנים מאד, ואינני יודע למה שימשו בפרויקט. אולי לנעילת הכנפיים?