פרטי המטוס:
דגם: S-11.2 אינסטרקטור
יצרן: פוקר, הולנד
מספר יצרן: 6255
תולדות המטוס:
המטוס היה חלק מקבוצה של 40 מטוסי אימון מדגם זה שנרכשו כחדשים בחברת פוקר . המטוסים יוצרו וביצעו טיסות מבחן בהולנד בטרם פורקו, נארזו בארגזים ונשלחו לישראל באניות. מטוס זה קיבל במנהל התעופה האזרחית ההולנדית את סימן הרישום PH-NFU לטיסות הניסוי ובפוקר, משיקולי ביטחון, את סימן הרישום X-56 . מטוס זה סופק ביולי 1951.
לא כל המטוסים שנרכשו הורכבו בארץ. מטוס זה קיבל את מספר הזנב 31-36 לשם זיהוי אך לא הורכב, וכשיצאו מטוסי הפוקר משימוש הועברו מטוסים 36-41 שהיו בארגזים למכון הבדק לאחסנה.
בקיץ 1954, לאחר אסון מעגן וגרעון כספי גדול בקלוב התעופה לישראל, נלקחו (או למעשה הוחרמו) כל מטוסי הקלוב ע”י משרד הביטחון ופעילות הטיס בו הופסקה. בעקבות בקשה של קלוב התעופה מ-27 ביולי 1956 להעביר לו את ששת המטוסים, הם הורכבו בבדק, אך לבסוף לא הועברו לקלוב. מטוס זה נמכר לחברת אפיקי נפט ונרשם על שמה תחת סימן הרישום 4X-ADR בתאריך 11 ביולי 57.
לאחר מכן נמכר למועדון הטיס של עובדי אל על ב-26 באוקטובר 1959. בשנת 1960 העבירה חברת אל על את המטוס לקלוב התעופה, והוא הופעל בש”ת סירקין להדרכת טיסה, עד שב-23 בדצמבר 1963 נשבר אחד מכני הנסע בנחיתה והמטוס הושבת.
תודתנו ליעקב נץ על העזרה בפרטים.