פרטי המטוס:
דגם:D.H.89A דומיני II
יצרן:דה הוילנד, בריטניה
מספר יצרן:6952
תולדות המטוס:
יוצר ע”י מפעל דה הוילנד עבור חיל האויר המלכותי הבריטי לפי חוזה יצור o6/Acft/2580/C2a. וקיבל את מספר הזנב RL981 . בתאריך 5 במרץ 1946 הועבר לאחסנה ביחידת התחזוקה מס’ 18 והוכרז כעודפים.
ב-27 בינואר 1948 נמכר לג’והן דייד מבקלי שבמחוז קנט. המטוס נרשם על שמו במנהל התעופה האזרחית המלכותי הבריטי תחת סימן הרישום G-AKRS (תעודת רישום מס’ 12154) בתאריך 21 בינואר 1948. בסיסו של המטוס היה בשדה התעופה קרוידון, ותעודת כושר טיסה מס’ 9972 הוצאה ב-9 באפריל 1948.
המטוס הופעל ע”י חברת התעופה Air Enterprises שדייד היה בעליה. תעודת הרישום בוטלה ב-1 בפברואר 1949, והמטוס נרשם מחדש באותו יום ע”ש החברה. הוצאה תעודת רישום חדשה מס’ R1123 בשנה שלאחר מכן.
תעודת הרישום בוטלה ב-1 באפריל 1953 , וב-13 באפריל נרשם המטוס ע”ש חברת התעופה Airwork בע”מ מלונדון. המטוס הוטס לבסיסו החדש בשדה התעופה של בלקבוש והופעל משם, ומאוחר יותר הופעל ע”י חברת התעופה Airwork Service Training LTD משדה התעופה של פרת’.

תעודת כושר הטיסה של המטוס פגה ב-3 בדצמבר 1954 והיא חודשה ב-28 ביוני 1956. תעודת הרישום בוטלה ב-4 במאי 1960 כשהמטוס נמכר לוולטר ווסטובי מסקווירס גייט, שהיה בעליה של חברת התעופה Westair. המטוס נרשם על שמו בתאריך 13 במאי 1960. רישום זה בוטל ב-12 באפריל 1962 כשווסטובי מכר את המטוס לחברת התעופה בורנמות’ אייר טקסי מהורן, שהיתה מוכרת בשם Bournair Ltd.המטוס נרשם על שמה בתאריך 23 במאי 1962.
ב-14 בינואר 1964 המטוס נמכר לחברת Piper products (Poole) Ltd מפול והמטוס נרשם על שמה בתאריך 16 בינואר, והופעל משדה התעופה בהורן. תעודת הרישום של המטוס בוטלה ב-20 ביולי 1964 וב-5 באוקטובר 1964 הוצאה תעודת רישום חדשה ע”ש חברת התעופה Tippers Air Transport Ltd מהעיר סטראטפורד-אפון-איוון. המטוס הופעל משדה התעופה באגינטון. תעודת כושר הטיסה פגה ב-24 בפברואר 1965 והמטוס קורקע.
תעודת הרישום בוטלה ב-28 באוגוסט 1965 ותעודת רישום חדשה הוצאה ב-5 באוקטובר 1964 ע”ש חברת התעופה Shackleton Aviation Ltd מלונדון. תעודת כושר הטיסה חודשה בתאריך 6 במאי 1966 לאחר שהמטוס עבר שיפוץ כללי. המטוס נמכר ב-17 במאי 1966 לברנרד ווילפרד הומן, ממידלסבורו, והמטוס נרשם על שמו בתאריך 23 במאי 1966, והופעל משדה התעופה מידלטון סט ג’ורג’ (כיום שדה דורהאם טיס ואלי).
ב-2 ביוני 1968 המטוס נמכר לחברת התעופה Trent Valley Aviation Ltd משדה התעופה באיסט מידלנדס, והמטוס נרשם על שמה ב-15 באוקטובר 1968. חברה זו הפעילה עוד שני מטוסי ראפיד והשתמשה בהם בין היתר להצנחה של צוות הצניחה החופשית “Rothmans Parachuting Team “. ב-26 בינואר 1969 ניזוק בתאונה בהאפני גרין, תוקן וחזר לטיסה.
תוקף תעודת כושר הטיסה פג שוב ב-7 בנובמבר 1969, המטוס קורקע ומכר לחברת Arrow Air Services Ltd משיפדהאם.המטוס נצפה בשדה התעופה קאסל דונינגטון ביוני 1970, לאחר מכן הועבר לשדה סוואנטון מורלי ב-23 במרץ 1970 ולאחר מכן לשדה שיפדהאם.
ב-24 בנובמבר 1970 נרשם ע”ש רוברט וינסנט סנוק וניגל צ’רטר רייט, בעליה של חברת התעופה Toftwood Aviation Ltd משיפדהאם (שהיו גם בעליה של חברת Arrow Air) . תוקף תעודת כושר הטיסה פג ב-30 בדצמבר 1971 ןהמטוס אוחסן בש”ת של שיפדהאם. במאי 1977 נמכר לאספן המטוסים הבריטי רובס למפלו, שבתמורה למטוסים ישנים שאסף בישראל, בנה מחדש את מטוס הראפיד עבור מוזיאון חיל האויר (וגם את מטוס ההרוורד הצהוב).
טיסתו הראשונה של הראפיד נערכה ב-28 באפריל 1978. הוא הועבר ארצה בטיסה בתאריך 20 במאי 1978 ע”י יצחקי ושלום שפיר, כשהוא נושא את סימן הרישום הישראלי הזמני 4X-970. סימן הרישום הבריטי בוטל רק ב-29 בפברואר 1984.

במוזיאון חיל האויר נצבע עליו המספר 002 ולאחר מכן נצבע מחדש עם סימן הרישום המנדטורי VQ-PAR. הוטס ע”י מפקד המוזיאון תא”ל (מיל’) יעקב טרנר ותוחזק ע”י צוות המוזיאון וצוות של חברת ארקיע. באחת מטיסותיו אירעה תקלה באחד ממנועיו וטרנר מאלץ לבצע נחיתת אונס. באחת מהביקורות שנערכו לו במוזיאון הוסר חלק קטן מהבד המצפה את אחת מכנפיו התחתונות ונתגלה שהעץ שממנו בנויה הכנף רקוב ללא אפשרות תיקון. חיל האויר ניסה לאתר בבריטניה כנפיים תחליפיות אך ללא הצלחה, והמטוס קורקע לתמיד ומוצב מאז בתצוגה הסטטית במוזיאון.

מלא ידים עבר עד שהגיע למנוחה ולנחלה במצרים.
מה תפקיד הפרופלור הקטן שמותקן על הכנף העליונה?