סטירמן 4X-AMT

פרטי המטוס:

דגם:PT-13D מוסב ל-N2S-5 קיידט

יצרן:בואינג,חטיבת סטירמן,ארה”ב

מספר יצרן:75-5659

תולדות המטוס:

המטוס הוזמן ע”י הזרוע האוירית של צבא ארה”ב במלחמת העולם השנייה תחת מספר זנב 42-17496,אולם הוחלט לספקו לצי האמריקאי ועל פס היצור הוסב לדגם N2S-5 וסופק לצי תחת מספר זנב BU.61537 לאחר מכן הוחזר לזרוע האוירית של הצבא והוצב ביח’ 3050AAFBU בשדה המילואים סטראת’מור (בסיס חא”א טולאיר) שבקליפורניה.בתאריך 9.3.45 אירעה למטוס תאונת נחיתה. לאחר המלחמה המטוס הוכרז כעודפים ונמכר.קיבל אות קריאה אמריקאי N5367N,בעליו האחרונים בארה”ב היתה סוכנות הרכב ומוסך למכוניות בלקדאק מהעיר בלקדאק במינסוטה.לבסוף מצא את דרכו לבריטניה.

המטוס הגיע לחיל האויר והופעל בבית הספר לטיסה בכפר סירקין לאימון חניכים.לאחר שיצא משירות נמכר לחברת מרום ששיפצה אותו בעזרת חלקים ממטוסים אחרים ומכרה אותו לקלוב התעופה. הוא נרשם במנהל התעופה האזרחית תחת אות קריאה 4X-AMT.לאחר מכן נרשם ע”ש חברת שחקים. המטוס היה צבוע לבן עם פסים באדום.

סטירמן 4X-AMT לאחר המראה (אוסף לירן שמואלי)

כשיצא משירות נמכר לבריטניה והגיע לליברפול בדרך האויר בתאריך 8.3.73. נרשם שם תחת אות קריאה G-BAVN ב-13.4.73,הורכב וביצע את טיסת הבכורה בתאריך 11.5.73.מקיץ 73 עד אמצע שנת 79 הוטס כשהוא צבוע בצבעים שבהם היה צבוע בארץ.בעליו הראשון בבריטניה היה ג’ים קין בעל חברת קינאייר סרוויסס בע”מ,וזה מכר אותו ב-8.5.75 ל-ר.טי.איי.סמית מווסט קירבי שבמחוז צ’שייר.

בעליו זה לא הטיס אותו רבות,ובאמצע שנת 79 נצבע בצבעי צי ארה”ב . ב-1.11.79 נמכר ל-לייק גרין גראג’ מסאנדאון,,וב-17.6.81 נמכר לחברת לונדון פובליסיטי סרוויסס בע”מ.ב-16.9.83 הושכר לחברת פי.די.איוונס אנד קומפני בע”מ עד ה-29.11.83,נמכר לחברת אי.אס.די.פורמאיירו מהעיר פורלי במחוז סורי, באוגוסט 84 נמכר לשוודיה והופעל שם תחת אות הקריאה SE-AMT ע”י בעלים פרטיים מהתאריך 31 באוקטובר 85 .הרישום הבריטי בוטל בתאריך 22.10.84.

המטוס כפי שצולם עת הופעל בשוודיה (Photo:M.Kirschsten)ובפלנסבורג שבגרמניה (Photo:Erik Frikke)

אות קריאה גרמני D-EQHB נשמר לצורך רכישת המטוס ע”י טייס מגרמניה אך העיסקה לא יצאה לפועל, ולבסוף נמכר המטוס לגרמניה במרץ 2004 והופעל שם תחת אות קריאה D-EWWB. לאחר מכן נמכר לארה”ב והופעל תחת אות קריאה N5376N ולבסוף נמכר לאספן המטוסים הצרפתי ז’אן לוק לנגארד שרשם אותו בתאריך 26.7.05 תחת אות קריאה F-AZSZ.המטוס פורק,נארז במכולה והועבר בדרך הים לצרפת.הוא הורכב,הורץ וקיבל תעודת כושר טיסה והוטס בתצוגות אויריות שונות. בתאריך 10 ביולי 2007 נמכר לז’ורז’ מרקוביץ.

לפני ההמראהבאויר (Photo:Michel Abraham)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x