פרטי המטוס:
דגם:מוסקיטו FB.MK.IV
יצרן:דה הוילנד,האטפילד, בריטניה
מס’ ח”א המלכותי:RS572
תיאור האירוע:
ביום 12 בספטמבר 55 , שהיה יום סיום קורס אימון מבצעי מס’ 9, יצאו בשעה 12:45 בערך חמישה מטוסי מוסקיטו 6 של טייסת 110 בשני מבנים של שלישיה וזוג לגיחת אימון מבצעי, וניווטו בגובה נמוך מהבסיס בנתיב שובל-סדום-באר שבע אל מטווח חלוצה. כל מטוס נשא 2 פצצות 250 ק”ג בכנפיים, 2 פצצות 150 ק”ג בתא הפצצות ,4 רקיטות 5″ וחימוש מלא לתותחים.
הם הגיעו אל המטווח בשעה 13:10. כל מטוס ביצע יעף הפצצה ישיר ונמוך, ובסיום היעפים שברו מטוסי המבנה הראשון ופנו ב-270 מעלות שמאלה כדי לבצע יעף ריקוט. המבנה השני היה צריך לפנות ימינה.
תוך כדי הפניה התחמם מנועו השמאלי של מוסקיטו 2145, וטייסו מיכאל בן יוסף הרגיש Swing ואת סל”ד המנוע יורד. הוא הניץ את המדחף , ביקש ברדיו כיוון הביתה ופנה לכיוון 005 לחזור לבסיס האם בחצור. תוך כדי כך הגיע נוזל הקירור של המנוע הימני לטמפרטורה של 133 מעלות, ויצאו אדים מפתח שחרור הנוזל, וטמפרטורת השמן שלו עלתה ל-105 מעלות. לאחר שהטייס סגר קצת את המנוע בכוונה לקרר אותו אך ללא הועיל, החליט לבצע נחיתת אונס במנחת בחלוצה, היות ולא יכול היה לשמור גובה. הטייס סגר את מפסקי הרקיטות ושיחרר אותן, פנה פניה חדה על מנת לא להיכנס לרסיסים שלהן והודיע על נחיתת אונס. מוביל המבנה פינה את המטוסים מהשטח.
הנווט סגר את ברזי הדלק של שני המנועים אחד אחרי השני, והטייס הוריד מדפים, הוריד גלגלים, סגר את מנוע ימין לאט, ולבסוף סגר את מפסקי המנועים ונחת בכבדות על המסלול. המדחפים נגעו ראשונים במסלול ולאחר מכן גלגל הזנב. המטוס המשיך בתנועה קדימה, ולאחר כ-50 מטר פגע בתלולית עפר והתפרק.
הנווט שיחרר את הרצועות ואת הכובע ויצא קדימה ואל מחוץ למטוס. בן יוסף הפצוע ביקש ממנו להוציא אותו. הנווט חזר למטוס, פתח את רצועות הכיסא של הטייס ומשך אותו החוצה. אז חש הנווט כאבים ברגלו, ועזב את הטייס במרחק 3-4 מטרים מהמטוס. הטייס המשיך לצעוד והנווט, שלא יכול היה להמשיך וללכת, זחל הלאה כדי להתרחק מהמטוס.
אנשי הצוות הפצועים שכבו בשטח, והטייס אותת בידיו למטוסים שחגו ממעל שהם בסדר. לאחר מכן פתח הטייס את חגורת ההצלה של הנווט וחבש אותו בתחבושת האישית. לאחר כ-40 דקות נחת מטוס פייפר שהביא עימו רופא. זה חבש את הנווט, ולאחר שעתיים הגיע למקום ג’יפ של הצנחנים ולאחריו הגיע מסוק הילר שפינה את הנווט לביה”ח בבאר שבע, חזר לשטח ופינה גם את הטייס.
בעדותו בפני וועדת החקירה שהגיעה אל מיטתו בבית החולים תל השומר שבוע לאחר התאונה, טען הטייס שהוא טס על אותו מטוס יום לפני התאונה, וחזר לבסיס על מנוע אחד בחירום, עקב שבירת מנוף יחידת ה-CSU במנוע ימין. מנוע שמאל פעל באותה טיסה בטמפרטורה של 100 מעלות ובלחץ הגבר של 30 PSI. הטייס הודיע על כך למכונאים והם ענו שכל עוד המנוע פועל במגבלות, אפילו אם זה במינימום, המטוס כשיר לטיסה.
ממסקנות ועדת החקירה שמונתה לחקירת התאונה עולה, כי לדעתה מנוע שמאל הפסיק לפעול עקב תקלה במערכת ההנצה של המדחף. גורם נוסף הוא הפעלה לא נכונה של מנוע ימין. הטייס הגביר את ההספק כשהמנוע היה חם בלאו הכי, וכתוצאה מכך המנוע התחמם עד לנקודת הרתיחה של נוזל הקירור, דבר שהביא את הטייס לבצע נחיתת אונס.
כמו כן טענה הוועדה כי היתה בחירה לקוייה של שטח הנחיתה: סוללת עפר לרוחב כיוון הנחיתה גרמה להתפרקות המטוס.