וייקאונט 4X-AVI

פרטי המטוס:
 
דגם:ויקאונט סדרה 814
 
יצרן:ויקרס,מפעל ווייבריג’, מחוז סוריי, בריטניה
 
מספר יצרן:341
 
שנת יצור:1959
 
תולדות המטוס:
 
המטוס הוזמן ע”י חברת התעופה המערב גרמנית דוייצ’ה לופטהאנזה א.ג. ב-15 ביוני 56 כחלק מהזמנה ל-9 מטוסים. המריא לטיסת הבכורה ממפעל היצרן ביום שבת, 31 בינואר 59 ,ונחת בשדה התעופה בוויסלי להתקנות ולניסויי טיסה, וזאת מפני שהמסלול בווייבריג’ לא היה ארוך מספיק להמראת מטוס מושלם.
 
נמסר לחברה ב-15 בפברואר, והמריא לגרמניה מש”ת וויסלי  כשבדרך נחת לתידלוק בש”ת בלקבוש שבמחוז המפשייר. נשא את סימן הרישום האזרחי הגרמני D-ANIP. הוכנס תוך זמן קצר לשירות בקוי החברה. ב-1 בנובמבר 61 הוחכר לחברת התעופה הגרמנית קונדור פלוגדיינסט. נמסר רשמית לקונדור ב-2 בנובמבר במתקן האחזקה של לופטהאנזה בשדה התעופה ריין-מיין. בנובמבר 66 נחת נחיתה כבדה בשדה התעופה ריים שבמינכן. פורק והועבר  בדרך היבשה והים לחברת מרשלס שבשדה התעופה טברשאם שליד העיר קיימבריג’ בבריטניה. הגיע לשם בתאריך 8 בינואר 66 ובתיקון הוחלף קצה הכנף הימנית וכן תוקן החלק הקרוב לשורש הכנף. לאחר התיקונים חזר לשירות והוחזר ללופטהאנזה ב- 1 בנובמבר 67, ובינואר 71 יצא משירות ואוחסן בשדה התעופה פוהלסבוטל  בהמבורג.

בשירות לפטהאנזה,יולי 69 (Photo:Flightlines International)

 ב-26 ביולי  71 נמכר לחברת התעופה נורה אייר סרוויס (NAS), ב-14 באוגוסט יצא מצביעה לצבעי החברה  וסומן בכינוי “Calden”. ב-20 באוגוסט הוטס לבסיס החברה בשדה התעופה קלדן שבמחוז קאסל בגרמניה המערבית. במרץ 72 נראה מאוחסן בשדה התעופה איסט מידלנדס בבריטניה, וב-12 בפברואר 73 נמכר לחברת התעופה הבריטית  בריטיש מידלנד  וקיבל בבריטניה את סימן הרישום הבריטי G-BAPE. את טיסתו הראשונה בשירות החברה ביצע משדה התעופה איסט מידלנדס לשדה לה בורז’ה בפריס  ב-13 ביוני 73.

בצבעי  NAS, אפריל 73
(Photo:Bruno Geiger collection)
בשירות בריטיש מידלנד,יולי 75
(Photo:Bob  Hodgkins)

ב-1 באפריל 76 הוחכר לחברת התעופה בריטיש איירווייס לתקופה של שנה. שימש את החברה להטסת נוסעים משדות התעופה טרנהאוז ואבוטסינץ’  בסקוטלנד, שדות שמהם לא הותרו טיסות בין לאומיות,לשדה התעופה פרסטוויק בסקוטלנד. ב-21 באוקטובר 77 נמכר לחברת התעופה אינטרה איירווייז. חברה זו שינתה את שמה ל-ג’רסי יורופיאן איירווייז ב-1 באוקטובר 79, וזו החכירה את המטוס לחברת ארקיע ב-15 בדצמבר 79, ובמנהל התעופה האזרחית בארץ הוקצה לו סימן הרישום 4X-AVI. הוטס ארצה דרך נאפולי.שימש את החברה לטיסות פנים ולטיסות ליעדים קרובים בחו”ל.

בצבעי ארקיע, ש”ת איסט מידלנדס,מרץ 80 (Photo:Brian R Burrage)

הוחזר לג’רסי יורופיאן בשדה התעופה איסט מידלנדס ב-11 במרץ 80 , ולאחר 10 ימים הועבר  לחברת אקספרס אייר סרוויסס (EAS) שהיתה חברת תעופה נוספת באותה קבוצת חברות. ב-1 אפריל 80 הוחכר לבריטיש מידלנד 30 בספטמבר  80, היה היום בו ביצע את טיסותיו האחרונה בשירות בריטיש מידלנד  שבוצעו מאיסט מידלנדס לשדה התעופה קולינסטאון בדבלין וחזרה. הוחזר ב-21 באוקטובר 80 ובאותו יום מכרה אותו לחברת התעופה סאותרן נשיונל אייר טרנספורט. הוטס מששדה התעופה איסט מידלנדס לשדה התעופה סטנסטד  והוכנס לאחסנה.
 
בפברואר 81 נמכר לחברת התעופה רויאל אמריקן איירווייז. נראה בש”ת סטנסטד ב-26 בפברואר צבוע בצבעי  רויאל אמריקן ובקונפיגורציה של 60 מושבים . רישומו הבריטי בוטל ב-24 במרץ 81  מאחר ולמטוס הוקצה בארה”ב סימן רישום N401RA אך לא נעשה בו שימוש. המטוס הוטס  ב-18  באוקטובר 81 אל ש”ת טוסון שבאריזונה דרך פרסטוויק שבסקוטלנד וקפלוויק שבאיסלנד. הוסב לרישום האמריקאי N145RA  ביוני 82.
 
רויאל אמריקן  החכירה את המטוס לחברת גו טרנספורטיישן באותו חודש, ולאחר 5 חודשים נמכר לחברת פרד ס. בראון תעשיות,  וזו החכירה אותו חזרה לגו טרנספורטיישן. בסביבות נובמבר 84 הוחכר בחכירת משנה לחברת התעופה אטלנטיק גולף איירליינס  והוחזר לחברת פרד בראון ביוני 86 ואז  הוכנס לאחסנה בש”ת של טוסון.
 
ב-1 באוגוסט 87 נמכר לחברת וייקאונט אנלימיטד אינק.ב-3 בפברואר 87 נראה בש”ת לאב בדלאס כשהוא נושא את הלוגו “רוד סטיוארט” כששימש  כמטוסו של הזמר בסיבוב ההופעות שלו בארה”ב.ביולי 92 נראב בש”ת טוסון במצב טוב אך ללא מנועיו ועדיין נושא את הלוגו “רוד סטיוארט”. יצא משימוש ואוחסן בשדה התעופה של טוסון ושימש כמקור לחלקי חילוף. בחודש נובמבר 2000  לערך, כשנגרר בשדה למיקום חדש, נקרעו ממנו החרטום וכן הנסע הקדמי. בסוף מרץ 2001 נראה מחוץ לשדה עם החרטום וכן הנסע הקדמי אך ללא דלת כן הנסע השמאלית.לבסוף פורק לגרוטאות במרץ 2002.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x