פרטי המטוס
דגם: DO-28B-1
יצרן: דורניר, גרמניה
מספר יצרן: 3116
פרטי האירוע
המטוס ביצע סולו הקפות ממסלול 21 בשדה דב במסגרת קורס קברניטים בטייסת 135. המטוס היה עמוס בשמונה שקי חול במושב האחורי. לאחר ההמראה להקפה השלישית, הטייס הבחין בנפילת כוח במנוע השמאלי ל-15,000 סל”ד. הוא כיבה אותו והניץ את המדחף כשהיה בגובה 150 רגל. במצב זה נהוג להמשיך לטוס ישר, לבצע “פניית טיפה” (Teardrop Turn) ולחזור לנחיתה.
הטייס ביצע הרמת אף תוך כדי הטייה קלה ימינה כדי להרוויח גובה. המטוס ירד מתחת למהירות הקריטית, הטייס דיווח שהוא “נכנס עם הרוח”, המגדל שאל אותו האם הוא מתכוון לנחות על מסלול 03,הטייס ענה “שלילי” ולמרות זאת הפך הטייה חידד את הפנייה כדי לקצר את ההגעה למסלול. המטוס המשיך לגלגל שמאלה ללא שליטה, שקע, ופגע בים ליד נמל תל אביב. כ-70 מטר מהחוף ושקע במים. כתוצאה מהפגיעה במים נשברו כנף שמאל, כן נסע שמאל ומיצב הגובה השמאלי, והחופה התנפצה. הטייס נפצע קלות וחילץ את עצמו. המטוס חולץ מהים ובוצע בו סקר נזקים. הנזק הוגדר כנזק סוג 5 והמטוס נמחה.
ועדת החקירה שהוקמה לא מצאה את הסיבות לתקלה במנוע. (המנוע חולץ מהים ולאחר תיקון הורץ ונמצא שמיש). אך קבעה שהתאונה נגרמה עקב חוסר ידיעתו של הטייס איך לתפעל את המטוס בטיסה א-סימטרית.
אולם ההחלטה הקריטית שגרמה לתאונה, לדעת הוועדה, היתה הפיכת ההטייה לכוון המנוע המת בנתוני טיסה של מהירות נמוכה וגובה נמוך,החלטה שנלקחה תחת לחץ ובניגוד להגיון של פעולות נכונות במצב כזה.