תאונת קורנס 2000 680

פרטי המטוס:

דגם: קורנס 2000

יצרן: מקדוננל דגלס, ארה”ב

מספר יצרן: 4239

מס’ חא”א: 71-1071

הוסב מקורנס: 280

תיאור האירוע:

ביום 3 בדצמבר 89 בעת טיסת קורנס 680, שהיה הקורנס השני שהוסב סדרתית לדגם קורנס 2000 , אירעה הפסקת חשמל כללית והנווט ראה עשן וגיצים העולים מצד ימין של לוח המכשירים בתאו. טייס המטוס, מפקד הטייסת סא”ל רליק שפיר, הנחה את הנווט להוציא בד”ח, לסגור את צרכני החשמל המטוס ולהעביר את ווסת חמצן ל-100%.

היות וגם הקשר החוצה לא עבד, ניסה צוות המטוס ליצור קשר בערוץ המצוקה בעזרת ה”רינה” (משדר לשעת חירום הנמצא בזווד המילוט של הטייס). בינתיים הניצותות הפכו לאש , אחד הלוחות בתא האחורי שהיה עשוי מפיברגלס נשרף והתא התמלא בעשן שחור.

כשפנה הטייס לנחיתה הודיע לו הנווט על המצב בתאו ושהוא נוטש. הטייס ביקש ממנו להמתין, ולאחר 3 דקות נפרק מצבר המטוס לחלוטין והאש שככה.הטייס פנה לצלע עם הרוח, הוריד את הגלגלים ואת וו העצירה ולאחר מכן הוריד את המדפים באמצעות מערכת החירום. לקראת התיישרות המטוס בצלע הסופית לנחיתה, ועקב העשן הכבד בתאו, הפליט הנווט את חופת התא, ומאחר והעשן גם נכנס לתא הקדמי הפליט גם הטייס את החופה. הנווט שלא ראה מאום קדימה ולא ראה שהמטוס בפיינל לנחיתה, החליט לנטוש וכשהיה המטוס בגובה 800 רגל הנטיש את שניהם.

הצוות נטש וצנח בשלום. המטוס המשיך להנמיך, הזדקר והתרסק כ-800 מטר לפני תחילת המסלול בתל נוף.

סיפר עופר אבן צור:

בשנים 88-91. שירתתי בגף בקרת ירי במחלקת מכ”מ קורנס (מדובר במכ”מ של הקורנס הרגיל) בבסיס תל נוף .הייתי עד ראיה להתרסקות הנ”ל.

ישבתי בתוך רכב שינוע בדרכי לעבוד על תקלה באחד מעמדות המטוסים. בדרכנו לשם, הנהג עצר להורדת נוסעים ליד אחת מסככות המטוסים והסתכלתי מחלון הרכב. המטוס משך את תשומת ליבי עוד לפני ההתרסקות משום שהגיע לנחיתה בצורה חפוזה ובלי ללכת סביב בצורה המקובלת, והנמיך בקצב מהיר מאוד. המטוס ניסה לנחות בכיוון מערב. בגובה של כ 70 מטר, אף המטוס פנה מטה בזווית רדודה אך היה ברור בעליל שזה מסוכן בגובה כה נמוך. הוא צלל, נעלם מאחורי מספר עצים רחוקים ולא הופיע שנית.

לאחר מספר שניות נראו שתי חופות של מצנחים שנפתחות והחל לצאת עשן מהנקודה שבה נעלם מהעין.

ירדתי מרכב השינוע בעמדת המטוסים והודעתי לצוות הקרקע שמטוס קורנס התרסק מחוץ לגדר הבסיס, על יד המזבלה, ושהטייסים הפליטו בהצלחה. באותה תקופה טרם הסתיימה ההסבה לקורנס 2000 של טייסות הקורנס בבסיס כך שלא יכולתי לדעת האם המטוס היה מדגם קורנס 2000 או קורנס רגיל.

הם לא ממש האמינו לי עד שבסופו של דבר הראיתי להם את העשן המיתמר והם התקשרו להטסה והעבירו את המידע. אחרי מספר דקות שוחחתי עם מספר אנשי צ”א שחזרו מגיחה ותיארתי את שראיתי, אם כי לא בצורה מקצועית או שקולה. כיום אני מבין שחזיתי במטוס מנמיך את האף בנקודת הזמן שלאחר ההפלטה.

נהיה מצב של אי סדר בלתי רגיל כאשר רבים מאנשי הבסיס וסקרנים הגיעו עם רכבם לאזור וחנו על כביש ההסעה. למקום הגיעו קורנסים שחזרו מגיחה ולא יכלו להמשיך בדרכם חזרה לדיר התת קרקעי בגלל הסקרנים ורכביהם. היה זה פקק תנועה מוזר ביותר. מסוק יסעור הוזנק מליין היסעורים והחזיר את הצוות לבסיס.

ועדת החקירה קבעה כי היה קצר בלוח לחיצים 7 בתא הנווט בגלל שפשוף רתמות החיווט כנגד הדוושות של הנווט. בעקבות התאונה, תע”א ביטלה לחלוטין את לוח לחיצים 7 בכל מטוסי הקורנס 2000 שהוסבו לאחר מכן.

תודתנו לעופר אבן צור על עדותו.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x