פרטי המטוס:
דגם: מיראז’ IIICJ
יצרן: דאסו, צרפת
מספר יצרן:
תולדות המטוס:
הגיע ארצה בתחילת שנות ה-60 והוצב בטייסת 101
על המטוס מספר יהודה אורן:
“הוטל על מטוס 55 לקחת את המיועד לפיקוד על הבסיס בני פלד שחזר מתקופת לימודים לטיסת סולו. מאחר ופלד לא טס מזה זמן מה , הוא התקשה בהתנעה. היות באותו בוקר היה מיועד לשתי טיסות, הוא ביקש בניגוד למקובל לא להטביל אותו אחרי הטיסה הראשונה אלא לחכות לאחרי השנייה. הסכמנו כמובן. הטיסה יצאה ואנו חיכינו לסיומה של השניה. המטוס היה מיועד לביקורת חודשית אחרי שתי טיסות אלו, ולכן הקפדתי עם צוות תיקונים להיות קרובים לסיום האירוע כדי להתחיל בעבודה. אני גם זה שהוציא אותו לשתי טיסות הסולו באותו בוקר. כאמור זכור לי שהוא התקשה בהתנעת מנוע. אחרי הטיסה השניה הוא הלך לדרכו לא לפני שהוא עבר את הטקס המחייב. הטבלה באמבטיית 400 ליטר תיקנית מלאה בכל טוב… המטוס הוכנס לביקורת המתוכננת. במהלכה הוכנס למטוס לחץ הידראולי ומיד הוא נפל על האף. אז הגיעו קצינים טכניים מהבסיס מלווים בצוות ממטה החיל והתקיימה סדרה של תחקירים ועבודת שטח שממנה נולד לימים האביזר הידוע בשם “שסתום מונע קיפול” או בשמו המכונאי “הסתום האדום”. השסתום מוקם בבית כן נסע קידמי והיה אמור למנוע חדירת לחץ מקו מחזיר דרך הבוחרים הנוזלים לקו מעלה. כאן יש להבהיר כי במיראז’ כני הנסע הראשיים אינם מתקפלים כי המטוס יושב עליהם והמעגל החשמלי להפעלת הבוחרים ההידראוליים מנותק בעזרת “מפסק כובד” הממוקם על אחד מכני הנסע הללו וכשהמשכך מכווץ כשהמטוס על הקרקע- המפסק מנתק את המעגל, אך כן הנסע הקדמי דווקא נמצא בזוית שמזמינה אירוע. “ |
המטוס הועבר לטייסת 119 לפני מלחמת ששת הימים ולאחר מכן הושאל לטייסת 101. בינואר 1968 נשבר כן נסע ראשי שמאלי בזמן הסעה וקצה כנף שמאל פגע בקרקע. לאחר תיקון זמני שבוצע במוסך שחק בטייסת התחזוקה שכלל גם החלפת אלוון וכן נסע,קיבל המטוס אישור מיוחד לטיסת העברה מחצור ליחידת האחזקה האוירית לתיקון הכנף,וכן ביצוע ביקורת ומחזור שינויים 3.לאחר סיומם הוחזר לטייסת 119 .
בתאריך 10 באוקטובר 1968 עבר המטוס תאונה קשה כששוב נשבר כן הנסע השמאלי והפעם בהמראה. המטוס הועבר ליחידת האחזקה האוירית ושוקם, ולאחר מכן הועבר חזרה לטייסת 101 אולם לא לזמן רב. בתאריך 4 במרץ 1971 אירעה בו תקלת מנוע והטייס הנחית אותו נחיתת אונס בשדה אל עריש והמטוס נשרף ונגרע מהסד”כ.