תאונת שחק 14

פרטי המטוס:

דגם: מיראז’ IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

שחק 14 בצבעי טייסת 101

תיאור האירוע:

בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים,ביום 17 באוקטובר 1973,המריאה מרמת דוד רביעית מטוסי שחק של טייסת 117, לליווי רביעית מטוסי קורנס שטסה לתקיפה בנבק.בהמשך,לפי הפ”מ,אמורים היו המטוסים לבצע סיור אלים לאורך הכביש המוליך צפונה,ולמשוך את מטוסי המיג הסוריים לקרב,אם וכאשר יגיעו.את המבנה הוביל יובל נוימן,מספר 2 היה אליעזר אדר,מספר 3 איתמר נוינר ומספר 4 עמית לבני.

בעיצומו של הקרב מול המיגים נדלקה לפתע מנורת אזהרת הדלק בפנל מנורות האזהרה שבלוח המכשירים במטוס שחק 14 שהטיס סגן אליעזר אדר. אדר הפנה את המטוס לכיוון דרום,וטס הביתה לאורך קו החוף הלבנוני.

סיפר לנו אדר:

“יובל נוימן ואני ניתקנו מגע מהקרב ביחד ב- 1600 ליטר כאשר לי היה יותר דלק מכל השאר, היות ונשארתי עם מיכל גחון ולא השלכתי אותו. תוך כדי ההתארגנות למבנה עם יובל כאשר אני קצת אחריו, נדלקה מנורת 600 ליטר שהייתה נדלקת בכל קרב כאשר ספיקת הדלק של המנוע הית גדולה ממהירות העברת הדלק, אך במקרה הנדון לא הייתה לכך סיבה.
היה לי במד הדלק 1530 ליטר ואילו בדבימטר (מד ספיקת הדלק) 2×300 פער של כ-830 ליטר. מיכל הגחון של השחק הוא בקיבול של 880 ליטר. המשמעות המיידית שהוא לא העביר דלק. גם זו תקלה שהייתה נפוצה במלחמה לאור תחלופה מהירה של נתיקים על המטוסים”

בשעה 08:45,בהיותו מעל בירות ובגובה 30,000 רגל,כבה המנוע .המטוס החל לאבד גובה.חברי המבנה של אדר חגו מסביבו ושאלו אותו ברדיו למצבו. בהיות המטוס מעל לים,בגובה 7,000 רגל ובאיזור ראש הנקרה,משך אדר בידית ההפלטה ונטש את המטוס. המטוס השפיל את חרטומו ונכנס למים בפניה ימנית קלה. אדר חולץ.

תודתנו ליובל נוימן ולאליעזר אדר על העזרה בפרטים

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *