תאונת עיט 403

פרטי המטוס:

דגם: A-4N סקייהוק

יצרן: מקדוננל-דגלס,ארה”ב

תיאור האירוע:

מטוס עייט 403 של טייסת 140 השתתף ביום 6.5.83 באימון ניווט בגובה נמוך במדבר יהודה, במסגרת קורס האימון המבצעי שנערך בטייסת. כשהיה המטוס דרומית למעלה עמוס, וטס בגובה 600 רגל (1968 מטר) מעל פני השטח, ובמהירות 420 קשר (777 קמ”ש), פגעה ציפור בחופת תא הטייס. פגיעה זו הפעילה את כיסא המפלט והטייס הונטש.

הטייס סג”מ י’ איבד את הכרתו וסבל משבר בחוליות הצוואר. בהגיעו לקרקע חזר להכרתו, הזעיק עזרה, קיבע את צווארו בעזרת ידיו ופונה ע”י מסוק לבית החולים. המטוס נמחה. לאחר שיקום ארוך חזר הטייס לטיסה.

סיפר נעם תמיר שהיה טייס המשנה ביסעור המחלץ:

סיפור מרתק על חילוץ טייס צעיר שבמהלך טיסה בסקייהוק חד מושבי יד נעלמה (ולא הוא) גרמה לנטישתו של הטייס מהמטוס…

בוקר יום שישי 6.5.1983, יום שישי שגרתי בטייסת היסעורים 114, מתכוננים לתחקיר שבועי שלא נגמר, נקיונות, הרצות וטיסות מבחן….תורני שבת מתחילים להגיע ומחכים כבר לצאת הביתה. בטייסות הקרב יום שישי הוא יום טיסות עמוס, 3 פירטים ויוצאים הביתה.

זוג מטוסי עייט של הקא”מ (קורס אימון מבצעי) מטייסת 140 טס מעל מדבר יהודה. בשלב מסוים המוביל ס’ פונה בקשר אל המובל סג”מ י’ וכשזה לא ענה לו מסתכל לחפש אותו. הוא רואה מאחוריו מטוס צולל ומתרסק לאדמה ולא הרחק חופת מצנח וטייס תלוי עליה. אך י’ הטייס הנוטש כלל לא דיווח על כוונתו לנטוש וגם אינו עונה בקשר….

המוביל ס’ מדווח לבקר ומייד מוקפץ כל מערך החיפוש והצלה.יסעור כוננות חילית של טייסת 114 וחוליה מ 669 מוקפצים וממריאים בשיא המהירות. קברניט הטיסה מפקד הטייסת לשעבר סא”ל דני אפרתי ואנוכי טייס משנה. אנחנו ממהרים לנ.צ הראשוני שניתן על ידי מוביל העייטים ו….תמיד הרי יש תחרות סמויה מול האנפה של 123 המזנקת במקביל….מי יגיע קודם ויחלץ….

מגיעים בגובה מעל פני השטח ומנסים לקרוא לטייס שנטש. אין קול ואין עונה. מחליטים לצאת לסריקה ותוך 10 ד’ מוצאים את המצנח הכתום שאליו מחובר עדיין ה…טייס. הוא נמצא מוטל בין אבני דרדרת בשיפוע של מצוק תלול בחצי המורד לואדי עמוק במדבר יהודה. נראה מלמעלה שהוא בלי הכרה.

נוחתים קרוב אליו אך לא קרוב מדי כדי שהמצנח לא יסחף וגם שלא יסתבך המצנח בלהבי המסוק.

669 מגיעים אליו במהירות ומדווחים שהוא התעורר כשהגיעו , פצוע רצינית בגב, פגיעה בחוליות מה שמחייב הזזה מאוד עדינה וזהירה. 669 פותחים אלונקה אבל …גם 7 לוחמים חזקים ומיומנים מתקשים מאוד להעלותו בדרדרת המשופעת. קוראים למסוק, מרחפים הכי קרוב שאפשר ללוחמים ומעלים את האלונקה ואת הלוחמים.

משם דיירקט לתל השומר….

הטייס י’ מטופל היטב, בדרך ובבית החולים, שוהה שם כמה שבועות, מחלים ואחרי כמה חודשים גם חוזר לטוס. בהמשך שירותו הוא יפקד על טייסות קרב בחיל האוויר ואפילו נהיה שכנים בתל נוף….

מה מיוחד באירוע? מה קרה שם ?

מסתבר שהטייס הצעיר פגע בציפור גדולה, איה מצויצת. הציפור אומנם שוקלת רק כ- 1.5 קילו במקס’ אך בהתנגשותה בחופה כשהמטוס במהירות של למעלה מ- 700 קמ”ש , שברה את החופה ושאריות מהציפור (עיקר המסה) פגעו בידית ההפלטה שנמצאת במטוס הסקייהוק מעל ומאחורי ראשו של הטייס והפעילה את המערכת….

כך הונטש הטייס מבלי ששאלו אותו, התייעצו איתו, ביקשו את חוות דעתו או התערבותו….בתהליך הנטישה איבד הטייס את הכרתו עד להגעת המסוק. אכןהמערכת עבדה אוטומטית למופת.

מקרה נדיר מאוד בתעופה העולמית!

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה