פרטי המטוס:
דגם: TA-4H סקייהוק
יצרן: דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה”ב
מספר יצרן:
מספר צי:
תיאור האירוע:
עייט 728 יצא ב-12 באוגוסט 1990 כמוביל רביעיה מטייסת 116, לגיחת אימון ראשונה מתוך שתיים שתוכננו לאותו יום. במטוס היו מדריך וחניך שלו היתה זו הטיסה השניה בקא”מ מאז סיום קורס הטיס.
בחוזרם מהגיחה, בפתיחת מנוע באחת מהפניות לקראת נחיתה בבסיס נבטים, עפה חופת המטוס. המדריך, שישב בתא האחורי ספג מכת רוח שהסיטה את מסיכת החמצן שלו ונגרמו לו קשיים בנשימה, בתפעול הידיים ובזיהוי מצבו, וכמו כן הקשר בינו לבין החניך ניתק.
אצל המדריך נוצרה הרגשה שאין שליטה על המטוס. המדריך לקח לידיו את ההגאים, הודיע על מצבם, סגר מנוע, הוריד את חרטום המטוס, והנטיש את שניהם מעל לבסיס. המטוס התרסק כ-150 מטר מהדת”ק ממנו יצא, והצוות צנח בשלום בסביבת תל ערד. כיסאות המפלט נחתו באיזור מנהלתי בבסיס.
חקירת התאונה העלתה שהיה כשל בויסות מנגנון הנעילה של החופה והוצאו נהלים מחמירים לגבי איך מבצעים את הויסות בחופות של מטוסי עייט דו מושביים ומי רשאי לעשות זאת.
מקור: עמוס לביא, קבוצת “אנחנו צוותי הקרקע”-פייסבוק וספר טייסת 116.
סיפר עמית מלינה:
זוכר כתמול שלשום . באותן הדקות שתרחשה התאונה עבדתי על מטוס בטייסת 116. שמעתי (כנראה) את ההפלטה, לאחר דקה שריקה עזה, ואת ההתרסקות. מחזה אימים . חלקים של המטוס (ברגים וכו’) הגיעו עד אלינו. המזל שהמטוס התרסק כ 50 מטר מאחורי בטונדה. |
זוכר כתמול שלשום . באותן הדקות שתרחשה התאונה עבדתי על מטוס ב טייסת 116 , שמעתי (כנראה) את ההפלטה , לאחר דקה שריקה עזה ואת ההתרסקות. מחזה אימיים . חלקים של המטוס (ברגים וכו’) הגיעו עד אלינו. המזל שהמטוס התרסק כ 50 מטר מאחורי בטונדה.