פרטי המסוקים
דגם: S65C-3 (בסימול צבאי CH-53D Sea Stallion)
יצרן: סיקורסקי, ארה”ב
שנת יצור: 1969
מס’ זנב בח”א – 135, 143
מס’ יצרן: 65-327 (מסוק 135), 65-241 (מסוק 143)
המסוקים השתייכו שניהם לסדרה א’ של היסעורים. מסוק 135 היה השלישי שהגיע לארץ, ב-25 לנובמבר 1969, בקבוצת המסוקים השנייה מסדרה זו. מסוק 143 היה השביעי שנקלט בטייסת, ב-8 לינואר 1970, בקבוצת המסוקים השלישית והאחרונה של סדרה א’. שני המסוקים נקלטו בטייסת 118 בבסיס תל נוף.
תיאור האירוע
התאונה אירעה ביום 19.4.74 במהלך מלחמת ההתשה שלאחר מלחמת יום הכיפורים, כשמטוסי חיל האויר ערכו פעילות מבצעית תדירה בחזית הסורית. בבוקר אותו יום יצאו מתל נוף מספר מסוקים ובתוכם ארבעה מסוקי יסעור של הטייסת למשימה בחזית הסורית.המשימה הסתיימה בערך בשעה 12 ואז כל 14 המסוקים הופנו ע”י הבקרה לנחיתה בשדה מחניים, מבלי שהועברו ע”י הבקר הראשי למגדל הפיקוח במחניים באופן מדורג, וללא הנחיות מתאימות בנוגע לסדרי הנחיתה במקום.
במגדל מחניים היו באותה עת 2 פקחים של ח”א. אחד מהם הוסמך כפקח עצמאי כ-10 ימים לפני התאונה. מכשירי הקשר במגדל היו מושבתים עקב תקלות, ולכן השתמשו הפקחים במכשיר קשר ידני. במקום לא היו נהלים לתעבורה אווירית, גישה והצטרפות, המתאימים לפעילות ח”א, אלא לתעבורת מטוסים אזרחיים בלבד. נוצר מצב בו כל המסוקים חגים מעל לשדה, וכל הטייסים מדברים עם המגדל לקבל הוראות נחיתה. הפקחים לא הצליחו לעקוב אחרי ההודעות מהטייסים ולרשום אותם אבל המשיכו בהנחתה.
ארבעת היסעורים התקרבו לנחיתה. המגדל אישר להם לנחות למרות שלא היה עימם בקשר עין. מסוק אחד נחת, מסוק נוסף חג ממעל והמתין ששני האחרים לפניו ינחתו. אחד מאלה היה מסוק 135 שטייסו החל להנמיך מבלי לדעת שהוא נוחת על מסוק 143 ומבלי שקיבל שום אות אזהרה מהמגדל. שני המסוקים התנגשו בגובה 200 רגל. הרוטור של מסוק 143 נקרע והמסוק צנח לקרקע. שמונת יושביו, בהם שלושת אנשי הצוות, נהרגו. מסוק 135 נפגע קשות, אולם הצליח לנחות נחיתת אונס. צוותי כיבוי הוזנקו מהשדה ומחצור הגלילית, כיבו את הלהבות וחילצו את הגופות.
מסוק 135 חולץ מהמקום והוכנס לשיפוץ ביחידת האחזקה האוירית של ח”א, ולאחר כשנה וחצי חזר לטיסה בשורות הטייסת. מסוק זה הוא שהחזיר את גלעד שליט לביתו במצפה הילה.