המקום: מוסך שחק, טייסת תחזוקה, כנף 1.
מיקום התקלה: מטוס שחק מס’ 49 (זה מספר המטוס הזכור לי, כל האירוע היה בשנת 1969-70,ואולי אנשי טייסת 117 זוכרים את מספר המטוס המדויק ואת המקרה).
תיאור התקלה: כוונת כבית בהמראה.
צוות המוסך: ישראל בידרמן, מ”ע. יצחק בן שושן, ראש צוות. דוד ביכלר, איש צוות. מרדכי גרוסמן, איש צוות. יוסי פרידמן, איש צוות.
המטוס הובא למוסך והתחלנו באיתור התקלה. מתברר, שנתיך (Declancher) הנמצא בקופסת הנתיכים בצד שמאל של גוף המטוס, קפץ. לאחר לחיצה על הנתיך, הכוונת חזרה לפעול.
הבעיה הייתה, איך מדמים המראה במוסך? לא מצאנו פתרון, מה גם שכל המערכות עבדו בצורה תקינה. המטוס הוחזר לטייסת עם הערה בספר המטוס שהתקלה לא אומתה.
לאחר זמן לא רב, המטוס חזר למוסך עם תקלה “כוונת כבתה בפניה שמאלה”- ושוב אותו נתיך קפץ. עשינו בדיקות נרחבות, אך לא ניתן היה לדמות פניה שמאלה במוסך. ושוב, לאחר לחיצה על הנתיך הכול שב לפעול כשורה. המטוס הוחזר לטייסת עם אותה הערה, התקלה לא אומתה.
לאחר זמן לא רב המטוס הוחזר למוסך עם תקלה “כוונת נכבית ברגע של נגיעת הגלגלים במסלול”. ושוב הכול חזר על עצמו ולא מוצאים את הסיבה, וגם לא ניתן לדמות נגיעת גלגלים בקרקע בתנאי מוסך. בצער רב החזרנו את המטוס לטייסת עם אותה ההערה.
ושוב חזר המטוס למוסך עם תקלה “הכוונת כבתה בקיפול גלגלים”. קיפול גלגלים כבר אפשר לדמות במוסך, ובאמת, בשיתוף עם המכונאים (ממ”ס) המטוס הועמד על ג’קים ובוצעו מספר קיפולים, אך שוב לא אותרה התקלה לאחר לחיצה על הנתיך. לזר, מפקד הגף החליט לצרף את מ”ע חשמליה קפלן לצוות שלנו כיועץ ומשקיף, במאמץ לפתור את התקלה. גם זה לא הועיל והבעיה לא נמצאה.
במהלך הבדיקות עם קפלן הוחלט לבדוק את כל הרכיבים הקשורים לכוונת. קופסת חימוש X1 נשלחה לבדיקה יסודית בחשמליה. במקביל בדקנו במטוס את כל מה שקשור לכוונת. לפי השרטוטים של החיווט, ראינו שגם מערכת ירי תותחים והפצצה מתחברת לכוונת. היות ובשרטוט סומן שכפתור ירי וכפתור הפצצה מקוצרים בתוך מוט ההיגוי (Stick), נבדק החיבור מפלאג מוט ההיגוי עד קופסת החימוש X1 והרציפות הייתה תקינה. לאחר הרכבת כל המרכיבים, שוב נבדקה המערכת והכל עבד בסדר. המטוס שוב חזר לטייסת עם ההערה ה- “לא נעימה”.
חלפו מספר שבועות והמטוס חזר למוסך עם תקלה “אין צילום בהפצצה”. התחלנו לבדוק את מערכת הצילום ובאמת, הרמת המכסה של כפתור ההפצצה במוט ההיגוי, לא הפעילה צילום. בבדיקה יסודית מצאנו שיש טעות בשרטוט, ואין קצר במוט ההיגוי, אלא בתוך קופסת החימוש X1.
לאחר פירוק מוט ההיגוי בדקנו רציפות עד קופסת החימוש, והחוט של הצילום בהפצצה היה מנותק. פירקנו את מושב המפלט, המכונאים פרקו את רצפת תא הטייס, ובחיפוש לאורך החוט, התגלה נתק בבסיס מוט ההיגוי. לאחר נגיעה של החוט הקרוע ברצפת התא, קרה “נס” והנתיך הידוע שלנו קפץ והכוונת כבתה.
מכאן הדרך לסיום התיקון הייתה קצרה. המכשירנים חיברו את החוט עם Splice ונשאר לנו רק להרכיב כל מה שפורק. המטוס חזר לטייסת תקין, ומאז הכוונת לא כבתה.
תקלה מאד מעניינת ומרתקת. כל הכבוד על ההשקעה בפתרונה.
דבר כזה לא היה קורה בטייסת 253 באיתם וכן ב 254 באיתם ובחצור. מרגע שהתקלה חזרה בפעם הראשונה היינו בודקים את המטוס בטייסת ומפרקים את כל שהיה נדרש פרק ולבדוק עד למציאת מקור התקלה ותיקונה.