חיל האויר פנה למשרד הביטחון באוקטובר 2002 ודיווח שסגר עיסקה למכירה לחיל האויר של מקסיקו של ארבעה מסוקי יסעור 2000, שתצורתם הבסיסית כללה מערכות קשר וניווט, צינור תדלוק באויר, מנוף הצלה ומתלה מטען.
במסגרת העיסקה, הוצעה למקסיקנים חבילת חלקי חילוף, הדרכת טיסה לארבעה אנשי צוות אויר והדרכה לאנשי צוות קרקע במקצועות השונים. הוסכם גם כי המסוקים יסופקו בלוויית ספר מטוס, ספר טייס, ספרות טכנית, ספר שינויים, שרטוטי חיווט, ספרי מנועים וקטלוג חלקי חילוף.
המסוקים היו מודממים ואוחסנו בבסיס תל נוף ליד טייסת 114.הם שימשו כמאגר לחלקי חילוף, ובמשך הזמן פורקו מהם חלקים רבים.
ארבעת המסוקים שנבחרו ע”י אנשי ח”א המקסיקני, לפי המסמכים הטכניים שהוצגו בפניהם, ולאחר שנפסלו למכירה מספרי זנב 983,985 (ששימש להדרכה בביה”ס הטכני) ו-990 שהגיעו משומשים מארה”ב ,נבחרו מספרי זנב 037 (6339:35 שעות טיסה), 039 (6764:00 שעות טיסה), 051 (6105:35 שעות טיסה) ו-061 (5589:55 שעות טיסה).
המסוקים הובאו בתובלה קרקעית למפעל מת”א ירושלים של התעשיה האוירית שהיה אז בעטרות, למעט מסוק 139 שהוטס לשם. שופצו במשך 11 חודשים כל אחד, ונעשו מאמצים רבים להשלמת כל החלקים שהוסרו מהם. בינתיים התקבל אישור Re-Export מממשלת ארה”ב.
לאחר השיפוץ וטיסות הניסוי שנערכו ע”י טייסי מרכז ניסויי הטיסה, הם הוטסו לתל נוף להמשך טיסות הניסוי וההסבה של טייסי המסוקים המקסיקנים . לאחר מכן הוטסו שני הראשונים לנמל חיפה, ושם פורקו מהם הלהבים הראשיים והאחוריים, וכן מיכלי הדלק החיצוניים והנושאים שלהם, והם שומרו להובלה בים.
כשהגיעה האניה, שבה גם הפליגה קבוצה של צוות טכני לנמל וורה קרוז שהמפרץ מקסיקו בינואר 2005, הורכבו בנמל למסוקים החלקים שפורקו ובוצעה טיסת מבחן, ואז הם הוטסו לבסיס האויר מס’ 1 בסנטה לוצ’יה שבמקסיקו סיטי, שם צורפו לטייסת 101 שהפעילה אז מסוקי בלקהוק.
הבסיס ממוקם בגובה 2,249 מטר מעל גובה פני הים. היות והלהבים הראשיים של המסוקים היו בנויים ממתכת ולא מטיטניום, שטח הלהב היה קטן יותר מזה של להבי טיטניום וזה גרם לבעיית משקל המראה שהוגבל ע”י סיקורסקי ל-38,000 ליברות. כתוצאה מכך המסוקים היו מוגבלים בביצועיהם.
לאחר כשנה וחצי העבירו אותם המקסיקנים לטייסת 104 (להק אויר 5) שבבסיס מרידה השוכן בשדה התעופה הבינלאומי שבעיר מרידה במחוז יוקטן ,ששוכן בערך בגובה פני הים, ואז פתרו את בעיית משקל ההמראה.
אספקת המסוקים הסתיימה בשנת 2005
כל המסוקים הוצאו משירות.
תודתנו לאל”מ (דימ’) בעז קידר על הערותיו לכתבה.
חסרים לנו מסוקים אבל בואו נמכור את מה שיש לאחרים🥵
לאבינועם – שלום וברכה,
הערה קטנה אחת לאתר המעולה “מרקיע שחקים”, ולידיעה על מכירת מסוקי יסעור למקסיקו:
המילה “להב” היא לשון זכר בלבד ולא לשון נקבה. מקור הביטוי הוא בביטוי “להב הסכין”, והוא הוצמד ללהבי מדחף בגלל הדמיון הצורני. כמובן, גם המילה “להבים” היא לשון נקבה. לכן, לא “להבים ראשיות” אלא “להבים ראשיים”.
וחוץ מזה, מרקיז – הכל בסדר.
בברכה,
משה מכנס
תודה על ההערה.תוקן.
טיטניום הוא מתכת.
מאמר עתיק מדי, מלפני 20 שנה! מה קרה?!
נכון, זה היה מזמן, אבל ראוי לכתוב על זה .מרקיע שחקים מתעסק רק עם ההיסטוריה.
מספרי הזנב שכתובים במאמר שכביכול המקסיקנים לא רצו, אי אפשר למכור ציוד אמריקאי שהתקבל במתנה ולכן נמכרו מטוסים ישראלים.
139 לא הודמם אלא הגיע לשיפוץ במתא בטיסה