סיפור חייו
מנחם אייל נולד ב- 26.4.44 להוריו,שושנה ומשה בנחלת יהודה.היה חבר בתנועת הנוער העובד,פעיל בחברה להגנת הטבע וספורטאי מצטיין.סיים את ביה”ס היסודי במושבה ובגיל 15 נרשם לפנימיה הצבאית בחיפה.במחזור שלו היו אמנון שחק, גיורא רום ומתן וילנאי.עוד בהיותו בפנימיה התעורר בו רצון אדיר להיות טייס.הוא עבר את המיונים לקורס הטייס והתגייס בסוף אוגוסט 1962 לקורס 44 שנערך בביה”ס לטיסה בתל נוף.הוא לא היה טייס טבעי, אך היה פרפקציוניסט ולאחר עבודה קשה והתמדה הפך לטייס מעולה.לאחר סיום הקא”מ על אורגן בטייסת 113 הוצב בטייסת מיסטר ולאחר מכן בטייסת 110 והוסמך כטייס ווטור. בשנת 1966 נשא לאישה את חברתו, שהיתה קצינת מבצעים בטייסת, והזוג עבר לחצרים שם שירת כמדריך בביה”ס לטיסה וכהצ”ח בטייסת 110. בתחילת 1967 איבד את הכרתו בעת טיסת הדרכה בפוגה ונאסר עליו לטוס בווטור למשך חצי שנה והוא הוגבל לטיסה בפוגה עם טייס נוסף.
עם פרוץ מלחמת ששת הימים חומשו מטוסי הפוגה של הביס”ט והפכו למטוסי תקיפה.בשל פגיעותם הרבה והמהירות הנמוכה בה טסו,משימותיהם הוגבלו לתקיפת שיירות ומוצבים בגזרת צפון סיני ובגזרה הירדנית. מנחם שימש כסמ”ט ב’ וכמוביל בטייסת הפוגות וטס בגיחות תקיפה רבות.בגיחה אחת בה תקף שיירה עיראקית של גוררי תותחים מזרחית לגשר דמייה , ולאחר יציאה מיעף שני, נפגע המטוס בחופה מקליע נ”מ.מנחם לא נפגע וחזר לנחיתה בבסיס.
עם סיום המלחמה חזר מנחם לטייסת 110, ולאחר מכן עבר לטייסת 117 והוסמך כטייס שחק.לאחר שנתיים הוצב תפקיד סמ”ט ב’ בטייסת 102 בחצרים, הוסמך על מטוס העייט והשתתף בגיחות תקיפה במלחמת ההתשה.
מנחם השתחרר משירות הקבע בסוף שנת 1970.המשפחה עברה להתגורר ברמת השרון ומנחם הצטרף לחברת אל על.הוא הוסמך כקצין ראשון ואת שירות המילואים עשה בטייסת 102.עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים שהה מנחם בניו יורק.רק לאחר ארבעה ימים הצליח לעלות על טיסה ארצה ולמחרת היום שהגיע, היה בטייסת.
נסיבות נפילתו
ביום כ’ בתשרי תשל”ד,ה- 16 באוקטובר 1973 הוזנקה רביעית מטוסי עייט של הטייסת מחצרים לתקיפה באיזור קנטרה.אות הקריאה של המבנה בקשר היה “אמפר”.בעודם באויר קיבל מנחם,שהיה מוביל הרביעיה שינוי מטרה והמבנה הופנה לסיוע לכוח צנחנים שנלכד למרגלות גבעה בחווה הסינית,כשהמצרים יורים עליו מראש הגבעה.מטוסי העייט היו אמורים להפציץ את הגבעה.הם טסו בגובה נמוך כשכל העת נורית לעברם אש נ”מ צפופה ונכנסו אחד אחד ליעף ההפצצה,וביציאה מהיעף פונים כל אחד לכיוון אחר תוך שבירות חזקות כדי לפזר ולמשוך את אש הנ”מ.מנחם דיווח כשנכנס ליעף ,אך כשהתכנסו חבריו למבנה הסתבר שמטוסו נעלם. המטוס נפגע כנראה מפגז נ”מ בגובה נמוך, פגע בקרקע והתרסק.
מנחם הוגדר כנעדר עד לינואר 1974,ואז,בעזרת קצין מצרי,איתרה היחידה לאיתור נעדרים את שברי מטוסו ואת גופתו במדבר,באיזור הארמיה השניה של צבא מצרים.
רס”ן מנחם אייל הובא למנוחות בחלקה הצבאית של בית העלמין בראשון לציון.השאיר אחריו אישה,שתי בנות ובן.