שחק 07

פרטי המטוס

דגם: מיראז’ IIICJ

יצרן: דאסו, צרפת

שחק 07 בתצוגה בעת ביקור בחצור (צילום: יצחק עמית, אוסף אוני’ הרוורד)

תולדות המטוס:

נקלט בטייסת 101 בשנת 1962. כשהחלה הטייסת לקבל את מטוסי הכפיר הועבר לטייסת 117. באוקטובר 1979 הועבר לטייסת 253 בבסיס איתם. כשהוחזר הבסיס לידים מצריות בעקבות הסכמי השלום, הועבר עם מטוסי הטייסת לבסיס חצור ובשנת 1981 הועבר שם לטייסת 254 בפיקוד סא”ל גיורא אפשטיין.

הפלות:

ב-7 ביולי 1969 רדף אבינעם קלדס אחר מיג 21 מצרי. המיג התרסק ללא שירו עליו. ההפלה נזקפה לזכות הטייסת ולא סומנה על המטוס.

ב-24 ביולי 1969 הפיל מיכאל צוק סוחוי 7 מצרי בתותחים מעל לאגם המר הגדול

ב-7 באוקטובר 1973 הפיל צבי ורד מיג 21 סורי בתותחים.

ב-10 באוקטובר 1973 הפיל יהודה קורן מיג 17 סורי בטיל שפריר.

בעקבות פירסום מאמר זה, כתב לנו יהודה אורן, מראשוני מכונאי השחק בטייסת 101:

מדובר במטוס שכל שנותיו הראשונות העסיק את טייסת 101 כמטוס בעייתי במערכת המעצורים שלו. אין אביזר אחד במערכת שלא הוחלף במהלך שנותיו הראשונות 1962-1965. הוא חזר מדי פעם על אירועי הסעה, גמירת מסלול וכיוצא באלו. האביזרים שעליהם אני מתייחס כוללים כאלו שלא נוגעים בהם ברמת ליין אלא רק בדרג ב’.

אירוע הבטיחות האחרון של המטוס שאני זוכר היה הדרמטי ביותר. סרן אילן אוורבוך יצא לטיסות לילה מאחד הדת”קים. בזמן ההמתנה להתנעה, היו טייסים מרימים חלקית את חופת התא כי עד שהמנוע לא הניע לא היה מזוג בתא.

כאשר ניתן האישור להניע הוא הוריד את החופה, עבר להתנעה והסעה ללא נעילת החופה על-ידי הידית. לאחר ההתיישרות על המסלול, התחיל את ריצת ההמראה עם חופה לא נעולה והיא עפה לו מהמטוס על ידי היניקה של המהירות.

החופה קרעה את המוט לניתוק מהיר בהפלטה, והגולות של המנגנון התפזרו בתא. המטוס עצר בסוף המסלול והוחזר לדת”ק, ושם, במשך כמה ימים טובים עבר המטוס סוג של שיחזור החופה ומרכיביה כאשר עיקר הבעיה למצוא את הגולות החסרות שהתפזרו בתא הטייס. משימה לא קלה.

אגב: עד לאירוע זה לא היה חיבור חשמלי של מערכת נעילת החופה ללוח האזהרות. אחרי אירוע זה בוצעה הט”מ (הוראה טכנית מיוחדת) בה חוברו נעילת החופה והידית ללוח האזהרות. בטייסות אחרות קראו ללוח הזה לוח שוקולדה בגלל הצורה שלו.

המטוס נמכר לחיל האויר של ארגנטינה בשנת 1982 בעיסקה שכונתה “עששית”, הועבר לשם באניה ונכנס לשירות בשנת 1983 בטייסת 55 של להק הקרב ה-4.

המטוס יצא משירות.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *