פרטי המטוס:
דגם: מיראז’ IIICJ
יצרן: דאסו,צרפת
פרטי האירוע:
רביעית מטוסי שחק של טייסת 119 המריאה במבנה מכונס מתל נוף בליל ה-31 בינואר 67 לטיסת ניווט אל מפרץ אילת במסגרת קורס מובילים בכירים שנערך בטייסת. הלילה היה סוער, חשוך ומעונן. סרן צור בן ברק נכנס למצב וורטיגו (אובדן התמצאות במרחב). הוא דיווח על מצבו וקיבל הנחיות בקשר, אך לבסוף מטוסו התרסק והוא נספה.
כותב על כך רן רונן (פקר) בספרו “נץ בשחקים” (הוצאת ידיעות אחרונות,2002) :
“באחד הלילות המראנו בזוגות בשורה עורפית לתרגול מורכב מעל לנגב.בשמים האיר חצי ירח ושכבת עננים עבה נפרשה על כל דרום הארץ,מגובה נמוך יחסית ועד 12 אלף רגל. איתן וצור היו הזוג הראשון.את הזוג השני הוביל אחד החניכים כשאני “יושב” עליו.המראה,הצטרפות למבנה מכונס,פנייה לכיוון דרום וכניסה לעננים תוך כדי טיפוס.איתן וצור היו לפנינו ויצאו ראשונים מהעננים,קצת צפונית לרצועת “ישובי הרעב” שבנגב הצפוני.איתן העיף מבט לעבר צור וראה אותו מגלגל ימינה על גבו ונכנס חזרה לעננים.אנו היינו עדיין בתוך העננים בטיפוס.שמענו את איתן קורא לצור בקשר.לפי הטון של איתן,שהיה טייס רגוע ושקט בדרך כלל,הבנתי שיש שם בעיה.השתרר שקט ברדיו למספר שניות ואז שמענו את קולו של צור אומר רק מילה אחת: ורטיגו! . זו היתה מילתו האחרונה.לאחר כמה שניות,הבזק חזק ובהיר האיר את החלל האפל והמעונן.המטוס של צור פגע באדמה והתפוצץ.בדיעבד התברר שצור נכנס עם יציאתו מן העננים לורטיגו,איבד אוריינטציה,נלחם נואשות בתחושותיו המוטעות,אך ללא הצלחה.” |